به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، استودیو آمازون ام‌جی‌ام (Amazon MGM) پروژه ساخت فیلمی سینمایی بر اساس داستان زوجی را کلید زده است که در پولشویی میلیاردها دلار بیت‌کوین در جریان هک صرافی ارزهای دیجیتال بیت‌فینکس (Bitfinex) در سال 2016 در دست داشتند.

بر اساس گزارش روز 26 ژانویه (6 بهمن) ددلاین (Deadline)، استودیوی آمازون در حال برنامه‌ریزی برای ساخت یک فیلم سینمایی تحت عنوان رازلخان (Razzlekhan) است که موضوع اصلی آن اقدامات ایلیا لیختنشتاین (Ilya Lichtenstein) و هدر مورگان (Heather Morgan) و نقش آنها در پولشویی از صرافی بیت‌فینکس است. طبق گزارش‌ها، فیلمنامه این فیلم سینمایی در اصل، الهام گرفته از مقاله‌ای است که نیویورک تایمز در سال 2022 در مورد این زوج نوشت و آنها را با نام بانی و کلاید (Bonnie and Clyde) بیت کوین” معرفی کرد.

گفتنی است که بانی الیزابت پارکر و کلاید چستنات بارو زوج سارق آمریکایی بودند که به‌خاطر قانون‌شکنی‌ها و درگیری‌های بسیاری که با پلیس داشتند و این ماجراجویی‌ها به طور گسترده در روزنامه‌ها انعکاس داده می‌شد، به شهرت زیادی رسیدند.

به گفته دادستان پرونده بیت‌فینکس، پس از حمله هکری ویران‌کننده‌ای که در ماه آگوست 2016 (مرداد 1395) این صرافی را هدف قرار داد و در جریان آن، بالغ بر 119,754 واحد بیت کوین (BTC) به سرقت رفت، لیختنشتاین و مورگان بیش از 94,643 واحد BTC از وجوه سرقتی را «در یک سری تراکنش‌های کوچک و پیچیده در چندین حساب و پلتفرم‌های مختلف» شستشو دادند. مقامات ایالات متحده این زوج را در فوریه 2022 (بهمن 1400) دستگیر و بیت کوین‌های سرقت شده که در زمان حمله حدود 54 میلیون دلار ارزش داشت اما در زمان دستگیری ارزش آنها به بیش از 3 میلیارد دلار می‌رسید را مصادره کردند.

سرانجام در آگوست 2023 (مرداد امسال)، به عنوان بخشی از معامله خود با دادستان پرونده، لیختنشتاین به توطئه برای ارتکاب پولشویی و مورگان به توطئه پولشویی و توطئه برای کلاهبرداری از ایالات متحده اعتراف کردند.

فیلم سینمایی هدر مورگان و لیختنشتاین

پیشینه حضور چهره‌های برجسته بازار کریپتو در سینما

اگرچه به نظر می‌رسد فیلم لیختنشتاین و مورگان برداشتی دراماتیک از زندگی این زوج باشد، سایر استودیوهای فیلم‌سازی ترجیح داده‌اند به جای ساخت فیلم سینمایی، چهره‌های شناخته شده در فضای کریپتو را از طریق مستندها معرفی کنند.

پس از فروپاشی صرافی اف تی ایکس (FTX) و دستگیری مدیر عامل سابق آن، سم بنکمن فرید ملقب به SBF در سال 2022، شایعاتی مبنی بر ساخت مستندی در مورد رابطه بین SBF و مدیر عامل سابق بایننس، چانگ پنگ ژائو منتشر شد. نتفلیکس نیز در سال 2022 مستندی در مورد زندگی و مرگ جرالد کاتن بنیانگذار QuadrigaCX منتشر کرد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array