به گزارش ایران دکونومی، هدفمندسازی یارانه‌ها برای حمایت از قشر ضعیف جامعه و کم کردن هزینه‌های آنان بود و هدف از اجرای این طرح این بود که یارانه‌ها به قشر ضعیف جامعه پرداخته شود که منجر به رفاه اجتماعی آنان شود.

در این طرح با حذف تدریجی یارانه‌ها از مواد سوختی، مواد خوراکی، آب، برق و سایر اقلام نوع تخصیص تغییر می‌کند و بخشی از این یارانه‌های حذف شده به صورت نقدی به مردم پرداخت می‌شود.

اولین مرحله واریز یارانه نقدی در آذر ۱۳۸۹ به حساب خانوارها، با پرداخت ۴۵ هزار و پانصد تومان به ازای هر نفر در ماه، انجام شد.

مبلغ یارانه نقدی (فروردین ۱۴۰۳)

دهک‌های اول تا سوم، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر و در صورتی که جز دهک‌های چهارم تا نهم قرار داشته باشید، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر به حساب افراد واریز خواهد شد.

حمید حاج اسماعیلی _ کارشناس اقتصاد گفت: یپیش‌بینی ها نشان می‌دهد که پرداخت یارانه‌ها همچنان ادامه خواهد داشت زیرا به دلیل شرایط تحریمی و شرایط تورمی ممکن است تا چند سال آینده دولت این برنامه را برای حمایت از دهک های ضعیف ادامه دهد.

وی ادامه داد: با توجه به آنکه با مشکلات اقتصادی مواجه هستیم معتقدم پرداخت یارانه‌ها حداقل تا ۱۰ سال آینده ادامه خواهد داشت و امکان حذف یارانه‌ها وجود ندارد لذا یارانه می تواند همچنان جزو برنامه‌های جدی کشور باقی بماند.

طرح «کالابرگ الکترونیک»نیز در جهت حمایت از امنیت غذایی و بهبود وضع معیشت خانوارها و با هدف ریشه کن کردن مشکل سوء تغذیه و توزیع عادلانه یارانه‌ها به اجرا درآمده است.با این حال طرح به زعم کارشناسان نیازمند بازنگری و رفع برخی ایرادهاست و در بلندمدت تاثیر شگرفی در کاهش تورم خواهد داشت.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array