به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، بلاکچین به دلیل پتانسیل آن برای تغییر امور مالی و سایر صنایع متکی به داده‌ها شناخته شده است، اما وقتی نوآوری با قدیمی‌ترین صنعت جهان یعنی کشاورزی مواجه شود، چه اتفاقی می‌افتد؟ به نظر می‌رسد که بلاکچین چیزهای زیادی برای ارائه به بخش‌های غذا و کشاورزی دارد، به ویژه هنگامی که با سایر فناوری‌های نوآورانه مانند هوش مصنوعی (AI)، ماهواره‌ها و اینترنت اشیا (IoT) ادغام شود.

بخش کشاورزی می‌تواند به انقلاب فناوری بپیوندد تا هر جنبه‌ای را که مربوط به تراکنش‌ها و داده‌ها است، ارتقاء دهد. به عنوان مثال، بلاکچین می‌تواند فرآیندهای مرتبط با زنجیره تامین را با افزایش قابلیت ردیابی و آوردن اتوماسیون به جدول، ساده کند.

گزارشی از تجزیه و تحلیل InsightAce Analytics نشان داد که بلاکچین در زنجیره تامین کشاورزی و مواد غذایی، بازاری با ارزش بیش از 280 میلیون دلار تا سال 2022 (1401) است و انتظار می‌رود تا سال 2031 (1410) به بیش از 7 میلیارد دلار افزایش یابد که نرخ رشد ترکیبی سالانه (CAGR) مقدار 43.76 درصد در آن دوره را نشان می‌دهد.

کشاورزی

چگونه بلاکچین می‌تواند به مشاغل کشاورزی کمک کند؟

به لطف معماری منحصر به فرد خود که شامل تمرکززدایی می‌شود، بلاکچین بالاترین درجه ممکن از شفافیت و قابلیت ردیابی را تضمین می‌کند که عناصر کلیدی در بخش کشاورزی هستند. شبکه‌های غیرمتمرکز به شرکت‌کنندگان، از جمله کشاورزان، تولیدکنندگان، خرده‌فروشان و صادرکنندگان این امکان را می‌دهند تا چالش‌های عمده‌ای را که در زنجیره تامین ظاهر می‌شوند، نظارت کرده و به آنها رسیدگی کنند. در نهایت، از سوابق بلاکچین می‌توان برای اهداف تحلیلی برای بهبود جنبه‌های مختلف زنجیره تامین استفاده کرد.

پذیرش بلاکچین در کشاورزی نیز می‌تواند به رعایت مقررات و گزارش دهی کمک کند. با حصول اطمینان از ارائه داده‌های دقیق، به‌روز و بدون دستکاری، ذینفعان می‌توانند تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرند و حاکمیت شرکتی مناسب را اجرا کنند. شبکه‌های غیرمتمرکز نیز توزیع داده‌های گواهینامه را بین طرف‌های مربوطه ساده می‌کنند.

کشاورزی

علاوه بر شفافیت، بلاکچین می‌تواند پیشرفت‌های دیگری را در بخش کشاورزی تسهیل کند. به عنوان مثال، می‌تواند مدیریت بهتر حقوق زمین، ردیابی کارآمدتر ایمنی مواد غذایی و افزایش قابلیت ردیابی نهاده‌هایی مانند بذر و کود را ممکن کند.

راه حل‌های مجاز و بدون مجوز کشاورزان

غول‌های فناوری به پتانسیل فناوری دفتر کل غیرمتمرکز برای کشاورزی پی برده‌اند. به عنوان مثال، IBM یک پلتفرم بلاکچین مجاز به نام IBM Food Trust را در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهد که ویژگی‌های متعددی از جمله اثبات مبدا، قابلیت ردیابی، نظارت بر تقلب و مستندات و غیره را ارائه می‌دهد.

شرکت‌های کشاورزی همچنین می‌توانند از راه‌حل‌های بلاکچین متکی بر شبکه‌های عمومی استفاده کنند که درجه بالاتری از عدم تمرکز و امنیت را تضمین می‌کند. به عنوان مثال، دیمیترا (Dimitra)، یک شرکت فناوری کشاورزی است که قصد دارد با ادغام پشته فناوری خود، که ترکیبی از بلاکچین، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، هواپیماهای بدون سرنشین و ماهواره‌ها است، به کشاورزان کمک کند تا میزان نیروی کار مورد نیاز برای انجام کارهای دستی را کاهش دهند.

کشاورزی

دیمیترا راه‌حل‌های دیجیتالی را برای کمک به کشاورزان در جمع‌آوری داده‌ها ارائه می‌کند تا تصمیمات هوشمندانه‌تر و سریع‌تری برای بهبود عملکرد محصول و افزایش پایداری بگیرند.
برای جان تراسک (Jon Trask)، مدیر عامل دیمیترا، ادغام بلاکچین و سایر فناوری‌های نوآورانه در فرآیندهای کشاورزی طبیعی و ضروری است. وی گفت: هر کشاورز خرده مالک صرف‌نظر از وضعیت اقتصادی باید بتواند از فناوری ساده، زیبا و مفید بهره‌مند شود، زیرا وقتی کشاورزان شکوفا می‌شوند، اقتصاد نیز رونق می‌گیرد.

 

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مهدی گچلو

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: Cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array