به گزارش ایران دکونومی، پانزدهمین نمایشگاه تخصصی جمهوری اسلامی ایران در کشور افغانستان از 8 تا 11 اسفند ماه 1402 در شهر کابل برگزار خواهد شد.

این نمایشگاه به عنوان اولین رویداد تجاری یک دولت خارجی در افغانستان پس از تشکیل دولت عمارت اسلامی افغانستان؛ برای شرکت‌های تولیدی ایرانی جهت حضور در این بازار و حفظ سهم مناسب از آن بسیار اهمیت دارد.

پانزدهمین نمایشگاه اختصاصی ایران در کابل-افغانستان

محورهای اصلی این نمایشگاه معرفی محصولات صادراتی ایران به بازارهای کشورهای هدف اعم از؛ ماشین آلات و ادوات، برندینگ کالاهای ایرانی، سیستم‌های آبیاری، تجهیزات و سازه‌های گلخانه‌ای، آزمایشگاه‌های خاک و آب، خدمات فنی و مهندسی، ماشین آلات و صنایع تبدیلی کشاورزی، حوزه دام و طیور، گل و گیاه و… می‌باشد.

برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی زمینه همکاری بیشتر میان فعالان اقتصادی دو کشور را به وجود می‌آورد.

بر اساس گزارش مرکز ملی آمار افغانستان، در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران شریک سوم تجاری افغانستان است.

براساس آمار منتشر شده از سوی مرکز ملی آمار افغانستان؛ در 8 ماه نخست 1402 نسبت به مدت مشابه سال قبل (1401)، صادرات افغانستان به ایران در سال جدید حدود 17.8 درصد کاهش و صادرات ایران به این کشور 22.1 درصد افزایش داشته است.

در 8 ماه نخست 1402 و در حوزه تجارت کالایی (مجموع صادرات و واردات) ایران با یک پله ارتقا پس از پاکستان در رتبه دوم قرار دارد. در همین زمان جمهوری اسلامی ایران جایگاه اول بزرگترین صادرکننده کالا به این کشور را به خود اختصاص داده است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array