به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، ماشین مجازی اتریوم با دانش صفر (zkEVM) پروتکل مقیاس‌پذیری اتریوم، یعنی پالیگان به دلیل مشکل در توالی‌سنج بلاکچین آن برای چندین ساعت از کار افتاده است.

شبکه بلاکچین پالیگان در پستی که در شبکه اجتماعی ایکس (X) منتشر کرد، به دو میلیون دنبال کننده خود اطمینان داد که این مشکل به طور خاص به zkEVM محدود بوده و هیچ یک از زنجیره‌های دیگری که با استفاده از کیت توسعه زنجیره پالیگان (CDK) مستقر شده‌اند، تحت تاثیر آن قرار نمی‌گیرند:

«این مشکل فقط روی Polygon zkEVM  تأثیر می‌گذارد که تنها رول‌آپ شبکه است و بر Polygon PoS، Polygon CDK یا هر زنجیره‌ دیگری که با استفاده از Polygon CDK مستقر شده است تأثیر نخواهد داشت».

دلیل از کار افتادن zkEVM پالیگان

پالیگان تصریح کرده است که مشکل از توالی‌سنجی (sequencer) بلاکچین است که مسئول سازمان‌دهی و ترکیب تراکنش‌ها درون بچ‌ها (batches) قبل از انتقال آن‌ها به قرارداد هوشمند Polygon zkEVM در شبکه اصلی اتریوم است. این پلتفرم تاکید کرده است که مشغول حل و فصل کامل این مشکل بوده و قول داده است که پس از حل شدن موضوع، یک بیانیه جامع درباره چگونگی وقوع آن منتشر کند.

 zkEVM پالیگان

از سوی دیگر، سکوت غیرمنتظره جامعه کریپتو در مورد از کار افتادن طولانی‌مدت zkEVM شبکه پالیگان، بسیاری از کاربران ایکس را به بحث و گمانه‌زنی واداشته است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که حدود یک ماه قبل، شبکه سولانا نیز یک قطعی قابل توجه را تجربه کرد و غوغای زیادی در شبکه‌های اجتماعی به‌پا شد.

همانطور که قبلاً گزارش کردیم، روز 6 فوریه (17 بهمن)، تولید بلوک در شبکه بلاکچین سولانا بیش از 5 ساعت متوقف شد. از ژانویه 2022، حدود نیمی از خاموشی‌های قابل توجه در دنیای کریپتو به شبکه سولانا مربوط بوده است.

لازم به ذکر است که شبکه پالیگان، Polygon zkEVM را در مارس 2023 در شبکه اصلی بتا راه‌اندازی کرد تا به توسعه‌دهندگان اجازه دهد قراردادهای هوشمند را با نرخ نهایی‌شدن بالاتر و کارمزدهای کمتر در شبکه مستقر کنند. پالیگان مدعی است که ماشین مجازی منبع باز zkEVM به برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) اجازه می‌دهد تا از طریق دسته‌بندی تراکنش‌ها، مقیاس‌بندی شده و عملکردی در سطوح بالاتر ارائه کنند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array