به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کشور ژاپن قصد دارد با وضع قوانین جدیدی، انحصار تقریباً مطلق دو کمپانی گوگل و اپل را در بازار اپلیکیشن‌های موبایلی در هم بشکند.

برهیچکس پوشیده نیست که کاربران هنگام نصب اپلیکیشن‌های جدید در گوشی هوشمند خود، یا به گوگل‌پلی یا به اپ‌استور مراجعه می‌کنند. دلیل این مراجعه مکرر و دائمی، نصب بودن این دو اپلیکیشن در گوشی‌های جدید هنگام خرید آنها است، و اینکه کاربران چاره دیگری جز استفاده از این دو اپ نیز ندارند.

هم کمپانی اپل و هم کمپانی گوگل تمام تلاش خود را برای جلوگیری از نصب اپلیکیشن‌های واسطه توسط کاربران و به‌خطر افتادن سلطه همه‌جانبه خود می‌کنند. با این حال، کشور ژاپن امیدوار است بتواند با وضع قوانین جدید، اوضاع را برای دیگر ارائه‌دهندگان بهبود بخشد.

ژاپن رقابت با دو غول صنعت تکنولوژی را میسر می‌کند

بازار آزاد پدیده قدرتمندی است که در سطح روزانه دو عامل “خلاقیت” و “رقابت” در آن شکل می‌گیرند. این پدیده به کاربران این آزادی عمل را می‌دهد که محصولات و خدمات مدنظر خود را (فارغ از میزان سلطه ارائه‌دهنده آن) انتخاب کرده و در عین حال به بیزینس‌ها انگیزه تولید و ارائه محصولات و خدمات باکیفیت‌تری را با هزینه کمتر می‌دهد.

با این وجود، بازار اپلیکیشن‌های موبایلی “آزاد” نیست. وجود رقبای قدری مانند کمپانی گوگل، اپل و هوآوی منجر به ایجاد اکوسیستم‌های به‌شدت انحصارطلبانه شده و در نتیجه کار را برای دیگر رقبا دشوارتر می‌کند.

ژاپن

قوانین ضدانحصارطلبی ژاپن

هیئت دولت ژاپن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که قصد تحولی عظیم در بازار رقابت اپلیکیشن‌های موبایلی، شکستن انحصار گوگل و اپل و تسهیل امکان رقابت با این دو را دارد. تسهیل امکان رقابت منجر به افزایش رقابت در میان شرکت‌های ارائه دهنده خدمات و محصولات و در نتیجه باعث کاهش قیمت‌ها خواهد شد.

قانون‌گذاری جدید به کاربران اجازه دانلود و نصب اپلیکیشن‌های مختلف توسط اپ‌استورهای دیگر را می‌دهد؛ البته به شرط اینکه این اپ‌استورهای متفرقه تابع قوانین و استانداردهای امنیتی و حریم خصوصی باشند.
این قوانین جدید امکان پرداخت هزینه اپلیکیشن‌های پولی را از طریق پلتفرم‌های پرداخت واسطه برای کاربران ایجاد خواهند کرد.

علاوه بر این، قوانین جدید کشور ژاپن هرگونه امتیاز و مزایای خاصی را از گوگل و اپل سلب خواهد کرد. این دو کمپانی باید به کاربران اجازه حذف هرگونه اپلیکیشن از پیش نصب‌شده را بدهند و همچنین این شرکت‌ها اجازه ندارند در موتورهای جست‌و‌جو، اپلیکیشن‌های اختصاصی مربوط به خود را در اولویت نتایج به‌دست آمده قرار دهند.

به گفته دولت ژاپن، این قوانین جدید نه‌تنها باعث ایجاد عدالت در زمینه رقابت میان شرکت‌های توسعه‌دهنده و مشتریان خواهد شد؛ بلکه درنهایت منجر به کاهش قیمت‌ها نیز می‌شود.

این قوانین هنوز تصویب نشده‌اند و در مرحله تدوین قرار دارند، اما ژاپن قصد دارد در ادامه سال جاری آنها را برای دریافت تأییدیه تقدیم پارلمان این کشور کند.

منبع: gizmochina

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array