به گزارش ایران دکونومی، امروز در جلسه علنی مجلس، بند «الف» ماده ۱۰۳ لایحه برنامه هفتم توسعه تصویب شد. براساس این مصوبه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وظیفه دارد با هماهنگی دیگر دستگاه‌ها نسبت به ارائه خدمات امن‌سازی، ارزیابی و رتبه‌بندی سالانه امنیت سایبری دستگاه‌های اجرایی وارد عمل شود. این کار باید با هماهنگی و همکاری وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و سازمان پدافند غیرعامل صورت گیرد.

طبق بند این مصوبه وزارت ارتباطات مکلف به رتبه‌بندی امنیت سایبری دستگاه‌های اجرایی به صورت سالیانه است و این مسئله باید بر اساس استانداردها و ضوابط مصوب کمیته دائمی پدافند غیر عامل کشور که توسط شورای‌عالی فضای مجازی ابلاغ می‌شود، صورت گیرد.

همه این اقدامات، در راستای سیاست‌های کلی برنامه هفتم و به‌منظور تقویت زیرساخت‌ها و بهینه‌سازی سازوکارهای عمومی و دستگاهی اتفاق می‌افتد. هدف از این اقدامات نیز مصون‌سازی، ارتقای تاب‌آوری و کاهش آسیب‌پذیری زیرساخت‌ها و سرمایه‌های ملی، صیانت و حفاظت از منافع ملی و مردم بیان شده است.

همچنین این اقدامات در برابر تهدیداتی مثل رایانیکی (سایبری)، زیستی، شیمیایی و پرتوی، الکترومغناطیس و نظامی صورت می‌گیرد.

سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل، در نشست خبری روز گذشته که با حضور اصحاب رسانه بود، بعد از اشاره به اینکه در سال یکسال گذشته۱۰حمله اساسی سایبری دفع شده، اعلام کرد: «کشف و دفع این حملات با کمک نهادهایی چون وزارت اطلاعات و سپاه صورت گرفته است.»

وی با تاکید بر این نکته که بخش بسیاری از این حملات به علت مشکلات ساده‌ای بوده که با آموزش حل شده، افزود: «در حوزه حفره‌های امنیتی به این نتیجه رسیدیم که باید محصولات داخلی داشته باشیم. درنتیجه با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و وزارت دفاع، ۳۰۰ محصول بومی در این حوزه تهیه کرده و سال گذشته ۸۰ درصد حملات را با این محصولات دفع کردیم.»

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array