به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، استارتاپ Kustomer، متخصص در زمینه ارتباط با مشتری (CRM)، که سال گذشته توسط کمپانی متا با قیمت 1 میلیارد دلار تصاحب شده بود، تصمیم گرفت با ارزش 250 میلیون دلار از متا جدا شود.

رویای دیرینه و انتظارات و آزمایشات بزرگ متا برای ساختن پلتفرم خدمات مشتری به پایان رسیده است. کمپانی مادر فیسبوک، متا، رسماً تصمیم گرفت تا استارتاپ Kustomer که سال گذشته با قیمت 1 میلیارد دلار خریداری کرده بود را واگذار کند.

این شرکت با تزریق سرمایه‌ای 60 میلیون دلاری از طرف سرمایه‌گذاران پیشین خود، یعنی Battery، Redpoint و boldstart به کار خود ادامه خواهد داد. همچنین بر اساس اخبار منتشر شده، ارزش قبلی این استارتاپ به‌طرز چشمگیری کاهش یافته و به 250 میلیون دلار رسیده است. پس از مقابله با مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار این استارتاپ، برد بیرنبام، مخالفتی با این ارقام نکرد و گویا ارزش این شرکت واقعاً تا این حد افت کرده است. بیرنبام باز هم هدایت این شرکت واگذار شده را به‌عهده خواهد داشت و متا فقط مالک آن باقی می‌ماند.

او در بیانیه‌ای گفت: “به عقیده ما در Kustomer، واگذاری بهترین گزینه ممکن بود و درنهایت این تصمیم هم به نفع شرکت و هم به نفع مشتریان و کارکنان خواهد بود.” بیرنبام ادامه داد: “ما برای ادامه راه و ارتقای پلتفرم جهانی خود بسیار هیجان‌زده هستیم. تا همین چندسال پیش تصور اینکه به‌زودی و با کمک تکنولوژی‌هایی مانند اتوماسیون پیشرفته و هوش مصنوعی زایا در مسیر خود پیشروی خواهیم کرد، کار بسیار سخت و فکری بسیار دور از ذهن محسوب می‌شد. اما در آینده، استارتاپ Kustomer از این ابزار برای بهبود زیرساخت‌های خود و ساختن تجربه کاربری بهتر بهره خواهد برد.”

Kustomer

استارتاپ Kustomer، قربانی تصمیمات متا

بر اساس شواهد، تصمیم متا برای واگذاری استارتاپ بر اساس شواهد، تصمیم متا برای واگذاری استارتاپ Kustomer ابتدا در ماه مارچ علنی شده و جزء اقدامات این کمپانی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و تغییر زیرساخت‌ها بوده است.

“سال بهره‌وری متا”، عبارتی که در ابتدا توسط مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار این کمپانی، مارک زاکربرگ استفاده شده بود؛ شامل تعدیل نیروی 21 هزار نفر از کارکنان، تعطیلی چندین پروژه و توقف توسعه چندین اپلیکیشن در سال جاری است.

هنوز مشخص نیست که آیا افراد خاصی برای خریدن Kustomer ابراز تمایل کرده بودند یا خیر، اما حفظ میزان جزئی و ناچیزی از سهام این کسب‌وکار متخصص در حوزه CRM، به متا این امکان را می‌دهد که برای تولید محصولات به همکاری با Kustomer ادامه دهد و همچنین به مشتریانی که در سالی که متا مالک Kustomer بود، به آن پیوستند، خدمات‌رسانی کند.

با این وجود، با توجه به فراگیر شدن استفاده حداکثری از هوش مصنوعی زایا، نه تنها توسط متا بلکه در میان تمام کمپانی‌های حوزه تکنولوژی، به‌نظر می‌رسد که متا و Kustomer قادرند مشترکاً و با همکاری هم ابزارهای بسیار جالب‌توجهی در سراسر پلتفرم‌های زیرمجموعه متا بسازند. اما از طرفی دیگر، هنوز مشخص نیست که این دو، تا این لحظه در چه پروژه‌هایی با یکدیگر همکاری داشته‌اند.

با این پروسه تصاحب استارتاپ Kustomer توسط متا از نوامبر سال 2020 آغاز شده بود، اما طی مراحل ثبت و اداری آن بیشتر طول کشید و در اوایل سال 2022 به پایان رسید. کمپانی فیسبوک در فوریه سال 2022 بالاخره پروسه تصاحب Kustomer را نهایی‌سازی کرد. یعنی کمپانی فیسبوک (که بعداً نام خود را به متا تغییر داد)، رسماً کمی بیشتر از یکسال صاحب استارتاپ Kustomer بوده است.

هدف اصلی Kustomer، رهایی راه‌های ارتباطی معمول و متداول در گذشته و ساختن راه‌های ارتباطی جدیدی با مشتریان است. به همین منظور، Kustomer قصد داشت با ساختن پلتفرمی مدرن این مسئله را مدیریت کند و از داده‌های به‌دست آمده برای دستیابی به دیدگاهی بهتر در زمینه نیازها و احساسات مشتریان و ارتقای خدمات خود بهره بگیرد.

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array