به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، نگرانی‌ها درباره تعطیلی بانک سیلیکون ولی، چهارشنبه شب شروع شد؛ هنگامی که اخباری مبتنی بر آغاز فروش سهام بانک سیلیکون ولی به ارزش 2.25 میلیارد دلار و تأییدیه خرید 500 میلیون دلار از سهام عمومی بانک در یک معامله جداگانه خصوصی منتشر شد.

در آن بازه زمانی، بنیان‌گذاران استارتاپ پیش‌بینی نمی‌کردند که طی 36 ساعت آینده چه اتفاقاتی قرار است بیفتد. تعدادی ابزار نگرانی کرده بودند، اما با شروع روز بعد، همگی درباره این مسئله صحبت می‌کردند.

چهارشنبه شب، بعد از خواندن اخبار مربوط به سیلیکون ولی، آقای سلتز، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل کمپانی Polymath Robotics، بدون مشورت با مشاوران مالی، حدود نیمی از سرمایه استارتاپ خود را به بانک دیگری انتقال داد. او بیان کرد که چنین تصمیمی از روی ترس و وحشت نبوده، بلکه صرفاً ارزش خطر کردن را نداشته است. او همچنین اظهار کرد که می‌دانست ممکن بود دیگران برای چنین اقدام زودهنگام و عجولانه‌ای قضاوت و یا تمسخرش کنند، اما او ترجیح داده روی سرمایه استارتاپ خود ریسک نکند.

با آغاز روز پنج‌شنبه، او تعداد بسیار زیادی تماس تلفنی، ایمیل و پیام مبنی بر تعطیلی بانک سیلیکون ولی دریافت کرد و مطلع شد که سه مورد از بزرگترین سرمایه‌گذاران کلان به کمپانی‌های خود اعلام کرده‌اند که تمام سرمایه خود را از بانک سیلیکون ولی خارج کنند.

آقای سلتز تصمیمی مشابه هزاران نفر دیگر گرفت: او یک تراکنش مالی‌ برای انتقال 25% دیگر از سهام خود به بانکی دیگر را آغاز کرد و بعد از چند ساعت معطلی، این تراکنش با موفقیت انجام شد. اما تلاش او برای جابه‌جایی آخرین بخش از سهام استارتاپش، مبلغی حدود 250 هزار دلار،  بی‌نتیجه مانده است.

او خود را فردی خوش‌شانس طلقی می‌کند، زیرا از معدود کسانی‌ست که توانست در مدت زمانی کوتاه فرایند جابه‌جایی سرمایه را با موفقیت انجام دهد. با اینکه سرمایه‌گذارانی هستند که با شرایط موجود تصمیم گرفته‌اند سرمایه خود را در بانک سیلیکون ولی نگه‌دارند، اما دیگر افراد توانستند با موفقیت حداقل بخشی از سهام خود را منتقل کنند.  پیامدهای سقوط بانک سیلیکون‌ ولی تأثیر به‌سزایی در بخش تکنولوژی و فناوری گذاشته است.

 

سیلیکون‌ولی

 

با تعطیلی رسمی بانک سیلیکون ولی، صاحبان بیزینس و بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها با عدم دسترسی به حساب‌های مالی خود، نگران چگونگی پرداخت حقوق کارمندان و سرپا نگه‌داشتن کسب‌وکار خود هستند.

بن کافمن، مدیرارشد بازاریابی سابق در کمپانی Buzzfeed  و بنیان‌گذار فروشگاه اسباب‌بازی Camp، با ارسال ایمیلی به مشتریان خود، از آنها درخواست کمک کرد. او از مشتریان خواست با استفاده از کد تخفیف ذکر شده در ایمیل، از سایت خرید بیشتری انجام دهند تا این کمپانی بتواند با دریافت نقدینگی بیشتر،  سرمایه بلوکه شده خود در بانک سیلیکون ولی را جبران کند. او همچنین به مشتریان اعلام کرد که از این لحظه، درآمد به دست آمده از هر خرید در بانک دیگری ذخیره شده و به آنها اجازه می‌دهد تا بتوانند با ادامه فعالیت خود، خاطرات خوشی برای خانواده‌ها به ارمغان آورند.

 

24 ساعت سرشار از استرس 

اشلی تایرنر، مدیرعامل FramboxRx گفت که در 24 ساعت گذشته نه به حساب بانکی خود و نه به میلیون‌ها دلار سرمایه‌اش در بانک سیلیکون ولی دسترسی داشته‌است. تایرنر در سال 2014 کمپانی FramboxRx را تأسیس کرد، کار این کمپانی همکاری با بیمه‌های درمانی و تکمیلی مثل Medicare  و Medicaid برای تحویل غذا و دارو به جوامع محروم و نیازمند است. او به تازگی و در سال 2021 به مشتریان بانک سیلیکون ولی پیوست، اما هنگامی که با انتشار خبرها در روز پنجشنبه تصمیم گرفت سرمایه خود را از بانک بیرون بکشد، نه او و نه هیچ یک از 63 کارمندش نتوانستند وارد حساب کاربری خود شوند.

او همچنین گفت که خطوط پشتیبانی بانک سیلیکون ولی پاسخگوی مشتریان نیستند و جواب هیچ‌گونه تماس و یا ایمیلی داده نمی‌شود. تایرنر اعلام کرد که خوشبختانه این کمپانی سرمایه خود را بسط داده و صرفاً به سیلیکون ولی اکتفا نکرده‌است. او گفت که با داشتن سرمایه در بانک‌های دیگر، برای پرداخت حقوق‌ به مشکلی برنمی‌خورند.

یکی از سخنگویان اعلام کرد که استارتاپ‌های دیگر هستند که به این اندازه خوش‌اقبال نبودند و احتمال ورشکسته‌شدنشان به دلیلی تعطیلی بانک سیلیکون ولی وجود دارد.

 

مترجم: مائده هاشمی

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: techcrunch

 

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array