به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، کمپانی گوگل قصد دارد دسترسی به هوش مصنوعی Bard خود را برای کاربران آسان‌تر سازد. گوگل با اضافه کردن ویجت اختصاصی این هوش مصنوعی به صفحه اصلی گوشی‌ها و تبلت‌های برند اختصاصی خود، یعنی پیکسل، در این راه قدم گذاشته است.

هوش مصنوعی Bard، که در ابتدا برای پیش‌نمایش عمومی و از طریق لیست انتظار در دسترس کاربران قرار گرفته بود، یک هوش مصنوعی زایاست که از رقبای آن می‌توان به ChatGPT معروف و نسخه جدید Bing اشاره کرد. این هوش مصنوعی فقط از طریق وبسایت اختصاصی خودش در دسترس است.

در طی چند ماه گذشته، گوگل تمام تلاش و تمرکز خود را بر ارتقاء و آماده‌سازی Bard و دیگر تکنولوژی‌هایی که بر مبنای مدل‌های زبانی بزرگ هستند، اختصاص داده است. گوگل سعی داشته این هوش مصنوعی را از طریق خدمات عملیاتی خود در اختیار کاربران قرار دهد. مثلاً با تولید پیش‌نویس در جیمیل، تولید متن در Google Docs و غیره.

با اینکه دسترسی به هوش مصنوعی Bard از طریق هر مرورگری در دستگاه‌های اندرویدی امکان‌پذیر است، اما شرایط فعلی آن فاصله بسیاری با ChatGPT دارد. مایکروسافت با همکاری کمپانی OpenAI، هوش مصنوعی GPT-4 را تماماً در بستر مرورگر Edge و موتورجستجوی Bing تزریق و متصل کرده است.

مخصوصاً با توجه به اینکه مایکروسافت اخیراً از قابلیت‌ها و تغییرات جدیدی در هوش مصنوعی Bing رونمایی کرده است، به نظر می‌رسد که گوگل و Bard مسیری طولانی برای طی کردن دارند. از ویژگی‌های جدید اضافه شده به Bing، می‌توان به افزوده شدن پلاگین‌ها، توانایی پردازش داده‌ها و دستورات پیچیده‌تر، تاریخچه گفتگو و غیره اشاره کرد. علاوه بر این، مایکروسافت تغییراتی در مرورگر Edge جهت بهبود کارآیی آن نیز داده است. اما بر اساس گزارشات منتشر شده، مرورگر گوگل کروم همچنان بی‌رقیب، مرورگر محبوب کاربران است.

Bard

کاربرد ویجت هوش مصنوعی Bard

بر اساس کدهای منتشر شده در وبسایت 9to5Google، گوگل قصد دارد به‌زودی هوش مصنوعی Bard را به کمک یک ویجت اختصاصی به دستگاه‌های اندرویدی تزریق کند. در این بازه زمانی، هنوز مشخص نیست که هوش مصنوعی Bard به موتور جستجوی گوگل متصل خواهد شد یا اپلیکیشن مجزایی خواهد داشت. هرکدام از این گزینه‌ها، آپگرید بهتر و ضروری‌تری نسبت به نسخه منحصراً وب فعلی آن محسوب می‌شوند.

هنوز مشخص نیست که این ویجت قرار گرفته در صفحه اصلی چه کاربردی خواهد داشت. اما مشخصاً کاربرد آن فراتر از دکمه میانبر برای یک مکالمه ساده با هوش مصنوعی Bard خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود که یکی از کاربردهای آن، ایجاد پاسخ‌ها و پیشنهادات مرتبط با مکالمه و هدایت کاربر به صفحات یا اپلیکیشن‌های مربوطه باشد.

جالب اینجاست که ویجت اختصاصی Bard در حال حاضر و حداقل در ابتدا، فقط برای دستگاه‌های تولید شده توسط کمپانی اپل، یعنی برند پیکسل خواهد بود. با توجه به اینکه دسترسی به Bard هنوز محدودیت‌هایی دارد و فقط از طریق پیش‌نمایش در دسترس کاربران است، ممکن است که دارندگان دستگاه‌های پیکسل نیازی به صبر کردن در لیست انتظار نداشته باشند و یا اینکه محدودیت لیست انتظار به‌زودی برای آنها برداشته شود.

در گزارشات متعدد اخیر مکرراً به این نکته اشاره شده است که گوگل در رویداد پیش‌روی خود، یعنی رویداد Google I/O از دستاوردها و پیشرفت‌های خود در زمینه هوش‌ مصنوعی رونمایی خواهد کرد. با توجه به اینکه قرار است در این رویداد از مدل جدید گوشی‌های پیکسل، یعنی مدل Pixel 7a و تبلت جدید این برند رونمایی شود، احتمال ارائه توضیحات بیشتر درباره نحوه عملکرد و کارایی هوش مصنوعی Bard در این دستگاه‌ها نیز وجود دارد.

رویداد Google I/O در روز 10 می 2023 برگزار خواهد شد. رویداد Microsoft Build نیز تنها چند هفته بعد و در روز 23 می 2023 برگزار می‌شود. هر دو کمپانی قصد انتشار اطلاعات و جزئیات بیشتری درباره پروژه‌‌های هوش مصنوعی خود به عموم را دارند. باید دید که کدام یک از این دو رقیب قدیمی در عرضه خدمات بهتری به کاربران در زمینه تکنولوژی محبوب هوش مصنوعی موفق‌تر خواهد بود.

منبع: 9to5google

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array