به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، پس از ارائه دادن هوش مصنوعی متا (Meta AI) به گزیده‌ای از کاربران پیام‌رسان واتساپ به‌صورت آزمایشی، این بار نوبت اینستاگرام رسیده است! گزارشات حاکی از آن است که این غول تکنولوژی رسماً هوش مصنوعی Meta AI را در بخش دایرکت‌های اینستاگرام (DMs) برخی از کاربران فعال کرده است.

اواسط روز جمعه بود که برخی از کاربران متوجه حضور دوست جدیدی در بخش چت‌های دایرکت اینستاگرام خود شدند: Meta AI، چت‌بات هوش مصنوعی چندمنظوره کمپانی متا که توانایی پاسخگویی به سؤالات، نگارش متن و شعر و ایجاد تصاویر براساس دستورات متنی ساده را دارد.

ورود رسمی هوش مصنوعی Meta AI به اینستاگرام

البته این حرکت کمپانی متا اصلاً جای تعجبی نداشت. کمپانی تحت‌مدیریت زاکربرگ در سپتامبر 2023 (اواسط شهریور ماه 1402) رسماً از هوش مصنوعی Meta AI رونمایی کرده بود و در طی چند ماه گذشته مشغول تجهیز دیگر سرویس‌های خودش به این ابزار بوده است. برای مثال این چت‌بات هم‌اکنون در فضای پیام‌رسان فیسبوک (Facebook Messenger) حضور دارد و به‌تازگی ردپای آن در واتساپ نیز مشاهده شده است. در نتیجه افزودن آن به محیط اینستاگرام نیز جای تعجبی ندارد.

سخنگوی رسمی کمپانی متا در پاسخ به خبرگزاری‌ها گفته است:

“هوش مصنوعی زایای Meta AI هم‌اکنون در فازهای مختلف به‌صورت موازی در دست توسعه قرار دارد و برخی از قابلیت‌های آن به‌صورت عمومی و آزمایشی با عده محدودی از کاربران به‌اشتراک گذاشته شده است”.

می‌توان از این بیانیه نتیجه گرفت که در حال حاضر همه کاربران شبکه اجتماعی اینستاگرام به هوش مصنوعی Meta AI دسترسی ندارند. برخی از خبرگزاری‌ها شاهد فعال شدن این چت‌بات در نوار جستجوی اینستاگرام بوده‌اند و برخی از کاربران در بخش دایرکت‌های خود به این هوش مصنوعی دسترسی پیدا کرده‌اند.

با ضربه زدن بر روی آیکون اختصاصی Meta AI در اینستاگرام، یک صفحه جدید برای مکالمه با این چت‌بات باز خواهد شد. نمای ظاهری و عملکرد این تعامل درست مانند هر پیام خصوصی و دایرکت دیگری است. کاربران از توانایی‌های هوش مصنوعی متا برای تعریف معنی کلمات، پیشنهاد تیترهای جذاب برای مقالات خبری و تولید تصاویر براساس دستورات متنی استفاده کرده‌اند. همچنین چت‌بات Meta AI قادر است در صورت درخواست کاربران، ویدیوهای ریلز (Reels) مرتبط با یک کلمه خاص را نیز به آنان نمایش بدهد.

بررسی عملکرد این چت‌بات در فضاهای تحت‌مدیریت کمپانی متا نشان داده است که هوش مصنوعی Meta AI به‌صورت اختصاصی و در راستای هر اپلیکیشن فعالیت نمی‌کند. بلکه کمپانی متا به‌صورت جامع از چت‌بات هوش مصنوعی خود در سرویس‌هایش بهره گرفته است. برای مثال، کارشناسان از همین چت‌بات در محیط پیام‌رسان واتساپ خواسته‌اند تا چند ویدیوی ریلز پیشنهادی به آنان نمایش دهد و Meta AI هم بدون محدودیت تعدادی ریلز از اینستاگرام به این کاربر ارسال کرده است.
در نتیجه کاربرد Meta AI در محیط اینستاگرام و یا واتساپ لزوماً در راستای قابلیت‌های این اپلیکیشن‌ها طراحی نشده است! البته پیش‌بینی می‌شود این مورد در آینده توسط متا بهبود یابد.

با مشاهده و بررسی منوی اختصاصی Meta AI در محیط اینستاگرام، لیستی از کاربردهای این چت‌بات (که متصل به لینک‌های مربوطه) است به کاربران نمایش داده می‌شود. برای مثال می‌توان از این دستیار هوشمند در زمینه‌های پیشنهادهای مالی و سرمایه‌گذاری، بحث و مکالمه روزمره، ورزش‌های پیشنهادی در منزل، برترین کتاب‌های معماری، منابع گیاهی پروتئین، ترفندهای مسافرتی و غیره استفاده کرد.

البته چت‌بات Meta AI اولین تلاش کمپانی متا برای تجهیز اینستاگرام به هوش مصنوعی نیست. سال گذشته (2023) در یک پروژه دیگر اعلام شده بود که “دوست مجازی هوش مصنوعی اینستاگرام” در راه است. براساس گزارشات آن زمان، این دوست مجازی براساس نیازها و سلایق هر فرد قابل شخصی‌سازی و برقراری مکالمه است. کاربران می‌توانند برای پاسخگویی به سؤالات، درد و دل کردن و دریافت توصیه دوستانه، ایده‌پردازی و غیره از این دوست مجازی استفاده کنند.

منبع: Engadget

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array