به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، درست چند روز قبل از زمان پیش‌بینی شده برای تایید صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) بیت کوین، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها به واسطه فشار فومو (FOMO) هشدار داد. فومو اصطلاحی است که در بازارهای مالی مانند بورس و ارز دیجیتال به معنای “ترس از دست دادن فرصت” تعبیر می‌شود.

دفتر آموزش سرمایه‌گذاران SEC در پستی که در تاریخ 6 ژانویه (16 دی) در ایکس منتشر کرد، بار دیگر به سرمایه‌گذاران خرد در مورد خطرات مرتبط با دارایی‌های دیجیتال، اعم از سهام میم، ارزهای دیجیتال و توکن‌های غیرمثلی (NFT) هشدار داد.

شایان ذکر است که یکی از اولین مواردی که پست وبلاگی کمیسیون با عنوان « Say no go to FOMO» منتشر شد، به 23 ژانویه 2021 (4 بهمن 1399) و در بحبوحه خروش بازار کریپتو و بازار سهام برمی‌گردد؛ یعنی زمانی که بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH) و بسیاری از آلتکوین‌های دیگر تا نوامبر همان سال به بالاترین سطوح تاریخی خود رسیدند. این هشدار یک بار هم در حوالی مارس 2022، زمانی که بازارها در حال فروکش کردن بودند، صادر شد.

هشدار فومو SEC

در گوشه‌ای از این مقاله آمده است:

«صرف اینکه دیگران یک گزینه سرمایه‌گذاری خاص را می‌خرند، به این معنی نیست که این فرصت برای شما هم مناسب است. درباره یافتن آنچه برای شما و اهداف سرمایه‌گذاری شما مناسب است باید بیشتر بیاموزید.»

هشدار SEC پیش از تاییدیه ETF بیت کوین چه معنایی دارد؟

چندین کاربر در رسانه‌های اجتماعی ضمن بحث و تبادل نظر در خصوص دلایل صدور این هشدار، این تئوری را ارائه دادند که این گزارش می‌تواند نشان دهد که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) احتمالاً به زودی یک یا چند مورد از درخواست‌های ETF بیت‌کوین را تایید می‌کند، که اکنون در انتظار تصمیم‌گیری نهایی این رگولاتور هستند.

در متن این هشدار، به افراد مشهور و ورزشکارانی اشاره شده است که دارایی‌های رمزپایه را تبلیغ می‌کنند؛ کمیسیون از سرمایه‌گذاران می‌خواهد مراقب باشند که صرفاً به این دلیل که چهره‌های محبوب یک فرصت سرمایه‌گذاری را تبلیغ می‌کنند، تصمیمات مالی نادرستی نگیرند.

«ممکن است ببینید ورزشکار، اینفلوئنسر یا بازیگر محبوب شما در رسانه‌های اجتماعی این نوع فرصت‌های سرمایه‌گذاری را تبلیغ می‌کند. اگرچه این خبر وسوسه‌انگیز است، اما صرفاً بر اساس توصیه آنها هرگز تصمیم به سرمایه‌گذاری نگیرید.”

ناگفته نماند که در طول سال‌ها، رگولاتورها در سراسر جهان، افراد مشهور زیادی را به خاطر نقششان در تبلیغ ارزهای دیجیتال خاص، با جریمه‌های سنگین مواجه کرده‌اند. برای مثال، روز 3 اکتبر سال گذشته (11 مهر)، کیم کارداشیان پس از متهم شدن به عدم افشای دستمزد 250 هزار دلاری خود برای تبلیغ یک توکن ساختگی به نام اتریوم مکس (EMAX) برای 360 میلیون دنبال‌کننده خود در اینستاگرام، موافقت کرد که مبلغ 1.26 میلیون دلار به‌عنوان جریمه به کمیسیون SEC بپردازد.

علاوه بر موارد فوق، در این گزارش در مورد نوسانات احتمالی مرتبط با دارایی‌هایی که به دلیل وجود روندها و حتی اینفلوئنسرها  تغییرات زیادی را تجربه می‌کنند، به سرمایه‌گذاران هشدار داده شده و اذعان شده است که اگرچه این دارایی‌ها می‌توانند در ابتدا جذاب باشند، اما اغلب زیان‌های ناشی از آنها به سرعت بالا می‌روند، زیرا بازار بدون اهمیت دادن به وجود آنها، حرکت می‌کند.

گفتنی است که با شمارش معکوس تعیین تکلیف ETFهای بیت کوین، نفس در سینه فعالان صنعت کریپتو حبس شده است. اریک بالچوناس، تحلیلگر ارشد بلومبرگ ETF پیش‌بینی می‌کند که اکثر متقاضیان یا حداقل آنهایی که قبل از تاریخ 29 دسامبر (8 دی) شرایط این رگولاتور را برآورده کرده‌اند، ظرف همین هفته تایید خواهند شد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array