به گزارش ایران دکونومی، محمد رضا فرزین (رئیس کل بانک مرکزی) اعلام کرد، اگر ناترازی بانکی رفع نشود قطعاً بانک مرکزی در جهت انحلال آن بانک حرک خواهد کرد.

محمد رضا فرزین در برنامه گفت و گوی ویژه خبری گفت: متاسفانه در سال گذشته مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها افزایش یافته که یکی از دلایل آن این است که بدهی دولت به بانک‌ها زیاد بوده (ناترازی دولت) و بخش دیگر ناترازی خود بانک‌ها است. امسال برای ناترازی‌ها کمیته تشکیل داده‌ایم باید به بانک‌ها ورود پیدا کنیم. در حال طراحی برنامه کاهش اضافه برداشت بانک‌ها هم هستیم دولت باید در بانک‌های خود افزایش سرمایه دهد. دولت حدود ۱۱۷ هزار میلیارد تومان بدهی به بانک‌ها دارد، هم دولت باید خود را تراز کند و هم بانک‌ها باید ناترازی‌های خود را رفع کنند.

 اگر ناترازی بانک‌ها رفع نشود حتماً به سمت انحلال آن بانک خواهیم رفت و برنامه آن را به دولت تقدیم کرده‌ایم. طبق قاعده هر بانکی که منحل شود، بانک مرکزی ضامن پول مردم بوده و مشکلی در این زمینه به وجود نخواهد آمد.

خبر خوش بانک مرکزی برای مردم

رئیس کل بانک مرکزی گفت که مردم می‌توانند از حساب یارانه و همین طور سهام عدالت خود به عنوان وثیقه برای دریافت وام در بانک‌های دولتی و خصوصی استفاده کنند.

فرزین همچنین بیان کرد که اگر بخواهیم نقدینگی را کنترل کنیم، باید تسهیلات را هم کنترل کنیم و به همین دلیل نظارت بانک مرکزی را افزایش خواهیم داد. فرزین گفت، از ابزارهای لازم برای تأمین مالی زنجیره ای استفاده خوهیم کرد. بر این اساس، باید کاری کرد که منابع به طرح هایی اختصاص پیدا کند که به رشد کمک کنند.

رئیس بانک مرکزی در خصوص تأمین ارز گفت، تأمین ارز ما در بانک مرکزی در مرحله تأمین به تخصیص یک مشکل فنی دارد که به دنبال کوتاه کردن آن هستیم، که اگر شرکتی تأمین نکرد جریمه شود، البته رفع این مشکل نیازمند یک سری اختیارات است.

فرزین در خصوص فکتورینگ گفت، فکتورینگ را در سیستم بانکی انجام می دادیم.

فرزین در ادامه گفت که در سال گذشته در سامانه نیما و همین طور مرکز مبادله 65 میلیارد دلار ارز تخصیص داده ایم که 10 میلیارد دلار بیش از سال قبل و 21 میلیارد دلار بیش از سال 99 بوده است، شایان ذکر است که در سال جاری این رویه تقویت می شود. وی همچنین گفت که براساس برآوردها حدود 16 میلیارد دلار ارز در دست مردم است، البته برآورد درستی از میزان سکه نداریم.

مهار دلار

محمد رضا فرزین ضمن تأکید بر این موضوع که نوسان ارز بیشتر از نرخ آن بر تورم تأثیرگذار است، سه ابزار برای کنترل بازار ارز معرفی کرد. اول باید صندوق تثبیت ارزی ایجاد کنیم که در مواقع لازم برای ثبات ارز در بازار دخالت کنیم. دوم ابزار سلف ارزی که جایگزین بازار فردایی دلار می شود، اما با مدت زمان طولانی تر تا پیش بینی پذیری و اطمینان در بازار ایجاد شود. سوآپ ارزی نیز در کشور ما بسیار ضروری است، چرا که باید با دیگر کشورها موازنه ارزی در تجارت کالایی داشته باشیم.

نقش نقدینگی در تورم

فرزین گفت که نقش نقدینگی در تورم غیر قابل انکار است و در حال حاضر کل نقدینگی کشور ۶ هزار و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است. تا ۱۱ اسفند 1401 نرخ نقدینگی ۲۷.۸ درصد بوده است، در حالی که نرخ تورم از این میزان بیشتر بوده بنابر این در سال گذشته کنترل نقدینگی موثر بوده است. وی همچنین گفت چهار سال است نرخ رشد نقدینگی حقیقی منفی است . منشاء بیشتر از سمت ارز است هدف نرخ رشد امسال ۲۵ درصد است در کل  تلاش این است که رشد نقدینگی بیش از ۲۵ درصد نشود. نرخ پایه پولی ۳۳.۹ درصد کشور است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array