به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، کمیسیون ملی بانکداری و اوراق بهادار هندوراس (CNBS) با صدور قطعنامه‌ای، کلیه موسسات مالی این کشور را از هرگونه فعالیت مرتبط با رمزارزها منع کرد. به گفته این کمیسیون، قانونی نبودن معاملات ارزهای دیجیتال باعث شده است بانک مرکزی هندوراس نتواند تراکنش‌های ارزهای دیجیتال را تضمین کند.

چرا هندوراس یکباره به رمزارزها پشت کرد؟

در این بیانیه آمده است که کاربران در فضای کریپتو و خدمات مالی مبتنی بر فناوری بلاکچین در معرض کلاهبرداری‌ها و خطرات عملیاتی و قانونی فراوانی قرار دارند. برای مثال هر لحظه ممکن است پذیرش این نوع دارایی به طور کل متوقف شود، چرا که مردم به لحاظ نظر قانونی موظف نیستند آنها را به عنوان یک وسیله پرداخت به رسمیت بشناسند.

به علاوه، به دلیل ماهیت غیرقانونی آنها، دارایی‌های رمزارزی گزینه مطلوبی برای کلاهبرداری، پولشویی و تامین مالی تروریسم هستند. با توجه به توضیحات فوق، کمیسیون ملی بانکداری هندوراس بر آن شد که با صدور دستوری قطعی، موسسات تحت نظارت کمیسیون بانکی و اوراق بهادار ملی این کشور را از نگهداری، سرمایه‌گذاری، واسطه‌گری یا فعالیت مستقیم مرتبط با ارزهای دیجیتال، دارایی‌های رمزپایه، ارزهای مجازی، توکن‌ها یا هر دارایی مجازی مشابه دیگر منع کند.

ممنوعیت رمزارزها در هندوراس

موسسات تحت نظارت نیز از داشتن ابزارهای مشتقه مبتنی بر دارایی‌های رمزپایه منع شده‌اند. طبق این دستورالعمل، گنجاندن مبحث خطرات ناشی از دارایی‌های رمزنگاری‌شده در برنامه‌های آموزش مالی الزامی خواهد بود. لازم به ذکر است که صرافی‌های رمزارزی در هندوراس آزادانه فعالیت می‌کنند.

قطعنامه مصوبه 12 فوریه که به اتفاق آرا تصویب شده است، بلافاصله لازم‌الاجرا خواهد بود. بانک مرکزی هندوراس ماه مارس 2022 پس از دریافت گزارش‌های مطبوعاتی مبنی بر احتمال پیروی این کشور از السالوادور در پذیرش بیت کوین به عنوان پول رسمی، هشداری درباره استفاده از رمزارزها صادر کرد.

با این وجود این مواضع سختگیرانه، بیت کوین به حد زیادی در هندوراس نفوذ کرده است. این کشور محل استقرار دره بیت کوین (Bitcoin Valley) است که در تابستان 2022 با امید جذب گردشگرانی افتتاح شد که بتوانند مخارج خود را با بیت کوین، دلار آمریکا یا لمپیرای هندوراس پرداخت کنند.

افزون بر این، هندوراس خانه پروسپرا (Próspera) نیز هست، شهری در منطقه ویژه اقتصادی در جزیره رواتان، که در آن، بیت کوین در سال 2022 به عنوان ارز قانونی پذیرفته و در ماه ژانویه به عنوان یک واحد حسابرسی به رسمیت شناخته شد. اکنون مشخص نیست که قطعنامه اخیر CNBS چه تاثیری بر این مناطق ویژه خواهد گذاشت.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array