به گزارش ایران دکونومی، حوزه کشاورزی، از ابتدای استقرار انسان‌ها، نقش مهم و کلیدی را ایفا کرده‌است. بشر همواره کوشیده تا برای کشت و برداشت محصولات کشاورزی راه‌حل‌های بهینه‌ای به کار ببرد.

پژوهش‌های آماری نشان می‌دهد که جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰، به ۹ میلیارد نفر می‌رسد و این افزایش جمعیت به معنای افزایش ۷۰ درصدی تولید مواد غذایی در جهان برای جلوگیری از قحطی گسترده است. این اطلاعات را سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد منتشر کرده است. صنعت کشاورزی با افزایش هزینه‌های تولید، کمبود نیروی کار، ناکارآمدی مدیریت زمین، اتلاف مواد غذایی و مصرف‌کنندگانی روبه رو است که هیچ اطلاعی از مبدأ و شیوه تهیه و تولید مواد غذایی مصرفی خودشان ندارند.

استارتاپ‌های فعال در حوزه فناوری کشاورزی با این هدف راه‌اندازی شده‌اند که این دغدغه‌ها را برطرف کنند و به چالش‌های موجود در زمینه کشاورزی، پاسخی درست و نوآورانه بدهند.

پلتفرم‌ها، راه‌حل حذف واسطه‌های کشاورزی

یکی از نوآوری‌هایی که این روزها در اغلب حوزه‌ها به کار گرفته می‌شود، پلتفرم‌ها هستند که به هدف حذف واسطه‌ها، افزایش حق انتخاب و دسترسی آسان‌تر شکل گرفتند، در حوزه کشاورزی نیز، بسترهای آنلاینی به وجود آمدند که پل ارتباطی بین خریدار و فروشنده را ایجاد کرده و نقش واسطه را بازی می‌کنند. این پلتفرم‌ها در زمینه محصولات کشاورزی به صورت خرد یا عمده، تجهیزات کشاورزی و محصولات کاربردی مثل کود، سم و… خدمات می‌دهند. از موفقت‌ترین این پلتفرم‌ها می‌توان به استارتاپ کشمون اشاره کرد در حوزه فروش زعفران، بدون واسطه مشغول به کار است.

کشاورزی نوین چیست؟

برخی استارتاپ‌ها نیز به وجود آمدند تا مشکلاتی که در کشاورزی سنتی وجود دارد، مثل آسیب‌پذیری محصولات به دلیل شرایط آب‌و‌هوایی، هدر رفتن مقدار زیادی منابع آب، خاک و کود، وابستگی زیاد کشاورزی به نیروی کار ماهر و محدودیت آب و زمین برای تأمین غذا را از بین ببرد. این استارتاپ‌ها با استفاده از پیش‌بینی شرایط آب‌و‌هوایی به کمک تجهیزات ماهواره‌ای و هوشمند، تولید سنسورها و تجهیزات هوشمند، تولید تراکتور خودران و کشاورزی به کمک ربات و بینایی ماشین، کشت عمودی (هیدروپونیک و ایروپونیک) به بهینه‌سازی کشاورزی کمک می‌کنند. در این حوزه می‌توان به استارتاپ‌های ایرانی کشتیار یا سروین دارو اشاره کرد.

مدیریت، برنامه‌ریزی و آموزش در کشاورزی

اولین قدم‌ها مربوط به مدیریت منابع، میزان تولید و مدیریت بازاریابی محصولات کشاورزی است. همچنین آموزش روش‌های نوین به کشاورزان، باعث افزایش تولید و کاهش صدمات به محیط زیست و منابع آب و خاک خواهد شد. مدیریت میزان تولید محصولات کشاورزی مورد نیاز داخل و صادرات، به همراه آموزش کشاورزان تأثیر مهمی در امنیت غذایی کشور دارد. گرچه در این عرصه نیز در کشور ما فعالیت نسبتاً کمی انجام شده، اما استارتاپ‌های باغ بازار، طرح‌نویس و امداد کشاورز مشغول به کارند.

هوشمندسازی فرآیندهای کشاورزی

استارتاپ‌های این بخش اگرچه در ابتدای راه هستند، اما برخلاف پیش‌بینی‌های اولیه، خوب توانسته‌اند با بدنه بزرگ بخش کشاورزی و مشتریان آن‌ ارتباط برقرار کنند. اغلب این استارتاپ‌ها با بهره‌گیری از هوش مصنوعی یا اینترنت اشیا سعی در هوشمندسازی فرآیندهای کشاورزی، مثل آبیاری دارند. استارتاپ 3MTech یکی از این استارتاپ‌هاست که در کشور مشغول فعالیت است.

بلاکچین در کشاورزی

اگرچه این صنعت، هنوز در مرحله نوپایی است، اما با افزایش چالشی به نام تقلب غذایی در بسیاری از کشورها، استفاده از بلاکچین در کشاورزی به یک راهکار اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده است. از سوی دیگر تقاضای فزاینده صنعت کشاورزی برای سیستم عامل‌ها و راه‌حل‌های دستیابی به قابلیت ردیابی محصولات غذایی در سراسر زنجیره تامین این صنعت، باعث شده تا فعالان و شرکت‌های بزرگ کشاورزی بیش از هر زمان دیگری روی توسعه پلتفرم‌ها و استارتاپ‌های کشاورزی مبتنی بر بلاکچین تمرکز و سرمایه‌گذاری کنند. بستر بلاکچین به کشاورزان محلی قیمت مناسب و شفافیت در ارتباط با خریداران را ارائه می‌دهد و آنها را در جمع‌آوری داده‌های مبتنی بر مفهوم «زمان واقعی» یاری می‌دهد. در ایران استارتاپ اگریتال، با بهره‌گیری از بلاکچین در حوزه کشاورزی مشغول کار است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array