به گزارش ایران دکونومی، آمارهای رسمی گمرک حکایت از آن دارد که تقریباً هیچ خودرویی به کشور وارد نشده است. طبق آمارهای اعلام‌شده، در محدوده زمانی ابتدای بهمن ۱۴۰۱ تا انتهای خرداد 1402، با وجود تمام وعده‌های مبنی بر ورود ۲۰۰ هزار خودرو تا سه‌ماه نخست امسال (1402)، تنها ۲۸۰دستگاه وارد کشور شده است.

آمار تعداد بسیار محدود خودروهای وارد شده به کشور در سه ماهه اول 1402 که از سوی گمرک ایران ارائه شده، مهر تاییدی است بر روند بسیار کند ورود خودروهای خارجی به کشور.

گمرک البته اعلام کرده است که 768 دستگاه خودرو نیز در جریان طی کردن تشریفات ترخیص هستند. بنابراین در مجموع تعداد کل خودروهایی که پس از لغو ممنوعیت واردات خودرو در اردیبهشت سال گذشته توسط شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، تا پایان خرداد به کشور آمده‌اند، حدود هزار و 48 دستگاه است. این در حالیست که 18 ماه از صدور فرمان آزادسازی واردات گذشته و آیین نامه‌های مربوطه نیز اوایل شهریور 1401 ابلاغ شده است.

با توجه به بازه زمانی تقریباً 11ماهه‌ای که از ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو می‌گذرد و همچنین نظر مساعد دولت و مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام، انتظار می‌رفت در این مدت ده‌ها هزار خودروی خارجی وارد کشور شود.

از قضا، مسئولان سابق وزارت صمت ارقام بزرگ‌تری را بابت واردات خودرو وعده داده بودند که آخرین آمار اعلامی نشان از خلف وعده صمتی‌ها دارد. طبق وعده مسئولان پیشین وزارت صمت، قرار بود تا انتهای سال گذشته 100هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود. این وزارتخانه همچنین وعده داد که در سه ماه ابتدایی امسال هم 100هزار دستگاه خودروی دیگر مهمان کشور خواهند شد.

بنابراین طبق وعده صمتی‌ها، تا پایان خرداد می‌بایست 200 هزار دستگاه خودروی خارجی وارد کشور می‌شد، اما تا به امروز تنها 280 دستگاه از گمرک ترخیص شده و تعداد خودروهای در شرف ترخیص هم از 768 دستگاه عبور نکرده است.

آمار متقاضیان خودروهای وارداتی

در‌حال‌حاضر حدود 34 هزار نفر در انتظار تحویل گرفتن خودروی خارجی خود هستند و تا به امروز هیچ‌یک از آنها موفق به دریافت خودرو نشده‌اند. این 34 هزار نفر در اسفند سال گذشته در طرح اعلامی از سوی وزارت صمت شرکت کرده و برای خرید خودروی خارجی ثبت‌نام کردند. اگر واردات قطعی خودرو را ملاک بگیریم، طبق آمار گمرک تا پایان خرداد تنها 280 دستگاه خودروی خارجی وارد کشور شده است.

بنابراین به ازای تقریباً هر 122 نفر از متقاضیان، تنها یک دستگاه خودرو وارد کشور شده است (البته تا پایان خرداد). بنابراین اگر خودروهای موردنظر (280 دستگاه ترخیص‌شده) به دست مشتریان برسند، عملاً کمتر از یک درصد متقاضیان موجود، خودروی خود را دریافت خواهند کرد و بیش از 99 درصد دیگر فعلا بلاتکلیف خواهند ماند.

حتی اگر مجموع خودروهای واردشده به گمرک و ترخیصی‌ها را نیز در نظر بگیریم، با توجه به آمار هزار و 48 دستگاهی و 34 هزار متقاضی، به ازای هر 33 نفر متقاضی، فقط یک خودرو وارد شده است. بنابراین با فرض اینکه این هزار و 48 دستگاه خودرو به طور کامل از گمرک ترخیص و آماده تحویل باشند، تنها دست سه درصد از متقاضیان به خودروی خارجی می‌رسد و 97 درصد دیگر حالا حالاها باید منتظر بمانند.

این آمارها نشان می‌دهند که پیش‌بینی بیشتر رسانه‌ها و کارشناسان در مورد محقق نشدن برنامه وزارت صمت مبنی بر واردات حجیم خودرو کاملاً درست بوده است. در این بین، «دنیای اقتصاد» بارها تاکید کرد که برنامه واردات خودروی وزارت صمت به مثابه سنگ بزرگی است و علامت نزدن است، با‌ این‌حال مسوولان وزارت صمت این تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌ها را سیاه‌نمایی عنوان می‌کردند.

به‌هر‌حال طبق آنچه گمرک اعلام کرده، ورود خودرو به کشور حداقل تا پایان خرداد روندی لاک‌پشتی داشته و این موضوع نشان می‌دهد موانع زیادی بر سر راه واردات قرار دارد. گفته می‌شود در‌حال‌حاضر اصلی‌ترین مانع واردات به کشور کمبود ارز است، موضوعی که از همان ابتدای آزادسازی واردات خودرو نیز با توجه به تحریم کشور و وجود چالش ارزی، قابل پیش‌بینی بود.

ریز آمار واردات خودرو کارکرده

در بازه زمانی ابتدای بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱ تا ۳۱ خرداد‌ماه سال ۱۴۰۲، تعداد ۲۴۶ دستگاه وارد کشور شده که در این بین، عمده خودروهای سواری واردشده توسط «پارس خودرو» به تعداد ۹۰ دستگاه و ارزش ۹۶۶ هزار دلار بوده است. بنابراین سهم پارس‌خودرو از واردات بهار امسال بالغ بر 17.96 درصد از ارزش و 59. 36 درصد از تعداد کل خودروهاست.

شرکت‌های «پاکرو سبز قشم» و «مهندسی مانی مهر آب خاک» نیز، به ترتیب در جایگاه‌های دوم و چهارم جدول واردات سواری قرار دارند. از اول بهمن‌ماه ۱۴۰۱ تا ۳۱ خرداد‌ماه ۱۴۰۲، براساس آخرین اطلاعات استخراج‌شده از سامانه آمار تجارت خارجی سازمان، ۷۶۸ دستگاه به ارزش 5/ 12میلیون دلار به دلیل عدم دریافت مجوزهای ترخیص، عدم صدور کد رهگیری بانک یا عدم پرداخت حقوق ورودی در جریان انجام تشریفات ترخیص هستند.

از این تعداد بیشترین میزان به لحاظ ارزش، متعلق به «شرکت تجارت بین‌المللی و پشتیبانی کرمان‌خودرو» به تعداد ۳۰۰ دستگاه بوده است که سهمی بالغ بر ۴۸ درصد از ارزش و ۳۹ درصد از تعداد را در جریان تشریفات ترخیص تشکیل می‌دهد.

پس از آن، «شرکت سایپا» با ۳۲۷ دستگاه و با سهم ۲۹ درصد از ارزش و ۴۳ درصد از تعداد و «بازرگانی کوشا خودرو نگین» با ۵۳ دستگاه، با سهم ۹ درصد از ارزش و ۷ درصد از تعداد، در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. عمده خودروهای سواری در جریان تشریفات ترخیص طی مدت مورد بررسی نیز متعلق به گمرکات «شهید باهنر بندرعباس»، «غرب تهران» و «تهران امور واردات» به ترتیب با سهم‌های ۴۸، ۳۰ و ۷ درصد از ارزش دلاری خودروها بوده است.

منبع: خودرو تک

آخرین اخبار اقتصادی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array