به گزارش ایران دکونومی، «امیر مقدم» مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در خصوص برگزاری اولین دوره نمایشگاه بین المللی توانمندی‌های صادراتی منطقه آزاد چابهار (از امروز 26 دی ماه لغایت 29 دی 1402)، گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده و شناختی که امروز از بازار پاکستان داریم؛ پیش‌بینی می‌شود که استقبال بسیار خوبی از این رویداد مهم اقتصادی صورت گیرد.

در حال حاضر ۱۸ منطقه آزاد مصوب در کشور وجود دارد که ۱۵ منطقه فعال و برخی از این مناطق در مرزهای کشور مستقر هستند. منطقه آزاد چابهار یکی از مهمترین مناطق آزاد کشور به شمار می‌رود. در اصل منطقه آزاد چابهار قدیمی ترین منطقه آزاد کشور بوده و در سال ۱۳۷۲ راه‌اندازی شد. طی سال‌های اخیر محدوده این منطقه توسعه یافته و در مرز «ریمدان»، یک سایت جدید به عنوان پهنه منفصل به منطقه آزاد چابهار اضافه شد که در مرز پاکستان قرار دارد.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با اشاره به منطقه «ریمدان» در مرز بین ایران و پاکستان گفت: «منطقه «ریمدان» به عنوان یک درگاه خوب اقتصادی برای کشور پاکستان معرفی و جایگاه خود را پیدا کرده است. در همین راستا بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده؛ امیدواریم با معرفی این درگاه پرپتانسیل و مستعد به حوزه تجارت پاکستان و کشورهای شرقی خود، بتوانیم فرصت‌های اقتصادی بیشتری را از طریق منطقه آزاد چابهار و همچنین منطقه ریمدان به دست آوریم.»

منطقه آزاد چابهار از چند جهت برای اقتصاد ملی ایران اهمیت دارد. چابهار تنها منطقه بندری اقیانوسی کشور است و به صورت مستقیم به اقیانوس هند دسترسی دارد. همچنین عمق مناسب آب در این منطقه باعث می‌شود که کشتی‌های بزرگ در این بندر به راحتی پهلو بگیرند.

«حجت‌الله عبدالملکی» دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور با اشاره به عرضه هزار بسته سرمایه‌گذاری به ارزش ۲۰ میلیارد یورو در مناطق آزاد، اذعان داشت: «تاکنون صادرات محصولات مناطق آزاد به خارج از کشور، صادرات‌ مجدد و صادرات ترانزیتی از این مناطق انجام می‌شد و نوع چهارم صادرات که طی کمتر از یکسال اخیر روی آن برنامه‌ریزی شده، بازاریابی صادراتی در مناطق آزاد برای محصولات تولیدی در سرزمین اصلی است.»

دکتر عبدالملکی یکی از فواید نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های صادراتی که اواخر هفته (26 لغایت 29 دی 1402) در چابهار برگزار می‌شود را جذب سرمایه‌گذار اعلام نموده و تصریح کرد: «جدا از بحث بازاریابی صادراتی برای محصولات تولیدی چابهار و همینطور محصولات تولیدی سراسر ایران به کشور پاکستان؛ جذب سرمایه‌گذار از دیگر اهداف این نمایشگاه است.»

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array