به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، بازارهای نفت خام در جریان معاملات روز دوشنبه (27 فوریه) اندکی کاهش یافتند. بازارهای نفت جهت‌گیری مشخصی ندارند؛ چرا که معامله‌گران بازار جهانی نمی‌دانند که باید نگران رکود اقتصاد جهانی باشند یا خیر؟

تحلیل تکنیکال نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI)

نمودار نفت وست تگزاس

بازار نفت خام وست تگزاس اینترمدیت در جریان معاملات روز دوشنبه اندکی عقب‌نشینی کرد، زیرا ما همچنان جهت‌گیری مشخصی در بازار نفت نداریم. نفت خام از نوامبر سال گذشته (2022) در یک محدوده مشخص قرار داشته است و ظاهراً تصمیمی برای تغییر وضعیت ندارد. در واقع نفت وست تگزاس در محدوده 72.50 تا 82.50 در حال نوسان بوده و نمی‌توان شروع یک جهت‌گیری صعودی یا نزولی را برای آن متصور بود.

علت این رنجِ مشخص و محدود آن است که معامله‌گران در حال حاضر نمی‌دانند اقتصاد جهانی به کدام سو خواهد رفت. تقاضا در حال حاضر در رنج محدود و معقولی قرار دارد، اما آیا به همین شکل باقی خواهد ماند؟ اکثریت تحلیلگران انرژی بر این باورند که دیر یا زود شاهد یک جهت‌گیری مشخص در بازار نفت خام خواهیم بود. یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر افزایش قیمت نفت، بازگشایی اقتصاد چین است. معامله‌گران نفت خام وست تگزاس اینترمدیت همچنان نگران افزایش بیشتر نرخ بهره از سوی فدرال رزرو هستند. در حال حاضر، بازار انتظار دارد که نرخ وجوه فدرال در سال 2023 به 5.25 و در نهایت 5.5 واحد برسد. نرخ‌های بهره بالاتر ممکن است فشار بیشتری بر تقاضای نفت وارد کند.

با وجودی که ایالات متحده مقادیر بالایی نفت و گاز را به اروپا ارسال می‌کند، نشانه‌هایی وجود دارد که به دلیل قیمت پایین گاز طبیعی و فروش ذخایر استراتژیک نفت توسط دولت بایدن، حفاری‌های نفت و گاز ایالات متحده با مشکل مواجه شده.اند. رویترز گزارش داد که شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز (NASDAQ:BKR) در گزارش خود اعلام کرد که شرکت‌های انرژی ایالات متحده در ماه فوریه بیشترین دکل‌های نفت و گاز طبیعی را در یک ماه از ژوئن 2020 کاهش دادند و تعداد دکل‌های گازی به کمترین میزان از آوریل کاهش یافت. تعداد دکل‌های حفاری نفت و گاز، که شاخص اولیه تولید آتی است، در هفته منتهی به 24 فوریه به 753 رسید. علیرغم کاهش این هفته، بیکر هیوز گفت که تعداد کل دکل‌ها همچنان 103 دکل یا 15.8 درصد در این مدت نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

تحلیل تکنیکال نفت خام برنت

نمودار نفت خام برنت

بازارهای نفت خام برنت نیز در محدوده بسیار محدودی نوسان دارند، زیرا ما همچنان شاهد عدم اطمینان در جهت‌گیری مشخص هستیم. یکی از بزرگترین مشکلات این واقعیت است که اقتصاد جهانی در حال کند شدن است و بنابراین ممکن است تقاضا به شدت کاهش یابد. در حال حاضر بانک‌های مرکزی زیادی در سراسر جهان در حال اعمال سیاست‌های مالی سخت‌گیرانه و نرخ‌های بهره بالا هستند. بنابراین تصور سناریویی که در آن ریسک‌پذیری ناگهان بالا می‌رود، دشوار است. به نظر می‌رسد که بازار نفت خام برنت به سطح 77.50 دلار به عنوان حمایت نگاه می‌کند، در حالی که سطح 90 دلار در بالا همچنان به عنوان مقاومت در نظر گرفته می‌شود. همچنین شایان ذکر است که میانگین متحرک نمایی 200 روزه دقیقاً بالاتر از سطح 90 دلار قرار دارد، که در صورت عبور از این سطح، احتمالاً شاهد تغییر روند و شروع یک رالی خواهیم بود.

نفت برنت در ابتدای هفته به سمت سطح 82 دلار کاهش یافت. روسیه در ماه مارس تولید خود را به میزان 500 هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد و باید دید که آیا بازارهای نفت قادر خواهند بود در هفته‌های آینده حرکت نزولی پایدار ایجاد کنند یا خیر.

تحلیل تکنیکال گاز طبیعی

نمودار گاز طبیعی

معامله‌گران گاز طبیعی بر احتمال بروز الگوی آب و هوایی سرد در ماه مارس قیمت‌گذاری کرده و این موضوع باعث رشد قیمت گاز طبیعی شده است. به نظر می‌رسد که در کوتاه مدت شاهد کاتالیزورهای خبری بیشتری باشیم که از افزایش قیمت گاز طبیعی حمایت می‌کنند. در حال حاضر، گاز طبیعی در تلاش است تا بالای میانگین متحرک نمایی 20 روزه (EMA 20) و کانال 2.61 دلار قرار گیرد. در صورتی که گاز طبیعی بتواند از این سطح عبور کند، کانال بعدی را در قیمت 2.90 دلار هدف قرار خواهد داد.

نفت خام روسیه

در روز یکشنبه (26 فوریه) روسیه جریان نفت به لهستان را کاهش داد؛ تا به این ترتیب تهدید خود را مبنی بر عدم فروش نفت به کشورهایی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم با اتحادیه اروپا ارتباط دارند عملی سازد. این موضوع هشداری است برای کشورهایی که محدودیت عرضه نفت روسیه را جدی نگرفته‌اند.

 

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: Investing ، fxempire

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array