به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، پس از اینکه بانک مرکزی استرالیا (RBA) و بانک مرکزی کانادا (BoC) نرخ بهره را به میزان 25 واحد افزایش دادند، این سوال مطرح می‌شود که آیا فدرال رزرو در جلسه چهارشنبه (24 خرداد) ساعت 19 به وقت گرینویچ از این روند پیروی خواهد کرد یا خیر؟ اکثر اقتصاددانان (بلومبرگ) هیچ تغییری را در محدوده هدف صندوق‌های فدرال (نرخ نهایی را بین 5 تا 5.25 درصد) پیش بینی نمی‌کنند.

در حال حاضر غالب بازارها با احتمال 73 درصد بر روی توقف افزایش نرخ بهره در ماه جولای قیمت‌گذاری کرده‌اند.

با توجه به اینکه انتظار می‌رود فدرال رزرو افزایش نرخ بهره را متوقف کند، یک افزایش غیرمنتظره در روز چهارشنبه باعث افزایش نوسانات در بازارهای کلیدی همچون بازارهای کالایی می‌شود. از سوی دیگر، توقف افزایش نرخ ممکن است بازارهایی مانند طلا را صعودی و بر دلار تاثیر بگذارد. با این حال، اگر جروم پاول (رئیس فدرال رزرو) در سخنرانی پس از تصمیم‌گیری نرخ، احتمال ادامه افزایش‌ها را مطرح کند، هر نزولی در شاخص دلار کوتاه مدت خواهد شد.

نرخ بهره

آمارهای موثر بر تصمیم گیری نرخ بهره

از زمان نشست قبلی کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) در ماه می، بسیاری می دانند که سقف بدهی ایالات متحده افزایش یافته است. علاوه بر این، در ابتدای این ماه، بازارها شاهد آمار غیر منتظره حقوق و دستمزد غیرکشاورزی بودند که نشان داد در ماه می 339000 شغل جدید به اقتصاد اضافه شده است (تقریبا دو برابر میزان پیش بینی شده).

با این حال، نرخ بیکاری از 3.4 درصد به 3.7 درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر، شاخص هزینه‌های مصرف شخصی ((PCE سالانه از 4.2 درصد به 4.4 درصد افزایش یافته است. این آمار همراه با شاخص‌های بازار مسکن ایالات متحده، نشان می‌دهد که فدرال رزرو ممکن است کماکان نرخ بهره را افزایش دهد. بنابراین، حتی اگر فدرال رزرو تصمیم بگیرد این هفته افزایش نرخ را متوقف کند، احتمال افزایش نرخ بهره دیگری وجود دارد.

روز سه شنبه (23 خرداد)، آمار تورم ایالات متحده نیز منتشر می‌شوند. اگر آمار فراتر از حد انتظار باشد، قطعاً بر تصمیم‌گیری فدرال رزرو تاثیر گذار خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود تورم سالانه ماه می به 4.7 درصد (اجماع متوسط) کاهش یابد. این در حالیست که آمار تورم ماه آوریل 4.9 درصد بوده است. پیش‌بینی می‌شود تورم اصلی سالانه (به استثنای غذا و انرژی) در ماه می به 5.4 درصد کاهش یابد و 0.1 واحد درصد کمتر از 5.5 درصد در آوریل باشد.

بانک مرکزی اروپا (ECB) نیز پنجشنبه (25 خرداد) بخشی از توجهات را به خود جلب خواهد کرد؛ چرا که آماده است نرخ‌های بهره خود را 25 واحد پایه دیگر افزایش دهد. بازارها به طور کامل بر روی این موضوع قیمت‌گذاری کرده‌اند. بنابراین، واکنش به این رویداد ممکن است محدود باشد و بیشتر بر روی اظهار نظرها متمرکز شود:

در حالی که تورم در حال کاهش است (تورم منطقه یورو در ماه می از 7 درصد ماه آوریل به 6.1 درصد کاهش یافت). اخبار اخیر نشان داد که منطقه یورو در سه ماهه اول سال جاری وارد یک رکود اقتصادی بسیار خفیف شده است.

برای مشاهده آخرین اخبار اقتصادی کلیک کنید.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: Fxempire

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array