به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از «گاردین»، اقتصاددانان پیش بینی کرده بودند که نرخ رشد قیمت ژانویه 2024 به حدود 2.9 برسد؛ با این وجود روز گذشته (24 بهمن)، فدرال رزرو میزان آن را 3.1 درصد اعلام کرد.

در حالی که تورم از زمان اوج خود در ژوئن 2022 که به بالای 9 درصد رسیده بود به شدت کاهش یافته، بسیاری باور دارند که قیمت‌ها کماکان بالاست.

طبق آمارهای رسمی و در مقیاس سالانه، نرخ رشد قیمت ژانویه 2024 به حدود 3.1 درصد رسید که بالاتر از انتظارات 2.9 درصدی اقتصاددانان بود. شایان ذکر است که در ماه دسامبر 2023، شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) حدود 3.4 درصد بود. انتشار این خبر باعث شد سهام وال استریت وارد فاز فروش شود؛ به طوری که S&P 500 «اس اند پی 500» حدود 1.3 درصد و داوجونز نیز 1.1 درصد کاهش یافت.

بازارهای سهام در هفته‌های اخیر به بالاترین حد خود رسیدند، زیرا سرمایه‌گذاران نسبت به کاهش تورم اطمینان بیشتری پیدا کرده بودند. شاخص قیمت مصرف کننده در مقیاس ماهانه و برای ماه ژانویه حدود 0.3 درصد افزایش یافت که نسبت به 0.2 ماه قبل و همین طور نسبت به مقادیر پیش بینی شده (0.2 درصد) بالاتر از حد انتظار بود.

اداره آمار کار آمریکا که آمارهای ماهیانه را منتشر می‌کند، اعلام کرد که این شاخص در ژانویه به دلیل افزایش هزینه سرپناه، اجاره بها، بیمه وسایل نقلیه موتوری و مراقبت‌های پزشکی افزایش یافته است.

حتی در شرایطی که فدرال رزرو کمپین تهاجمی را برای مقابله با تورم آغاز کرده است. کارفرمایان تنها در ماه گذشته (ژانویه 2024) 353000 شغل ایجاد کردند.

بسیاری از آمریکایی‌ها احساس مثبتی نسبت به اقتصاد ندارند، زیرا با واقعیت‌های مالی خود دست و پنجه نرم می‌کنند. یک نظرسنجی که توسط دانشگاه میشیگان صورت گرفت، نشان داد که اعتماد مصرف‌کننده در ماه گذشته افزایش یافته است، با این حال، احساسات به بالاترین سطح خود از جولای 2021 رسیده است.

اکنون که تورم سالانه به حدود 2 درصد کاهش یافته است، سیاستگذاران فدرال رزرو در حال آماده شدن برای کاهش نرخ بهره برای اولین بار در چهار سال گذشته هستند. وال استریت قیمت‌گذاری کرده بود که بانک مرکزی این روند را در ماه می 2024 آغاز خواهد کرد؛ این در حالی است که «جروم پاول» رئیس فدرال رزرو، اعلام کرد که کاهش احتمالی در ماه آینده بعید است.

منبع: theguardian

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array