به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی مایکروسافت در طی سال‌های گذشته در تلاش بوده تا موتور جستجوی Bing را به کمپانی اپل فروخته و آن را به‌عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض آیفون جایگزین گوگل کند. اما تلاش‌های مکرر مایکروسافت همگی به شکست محکوم شده‌اند و این معامله هیچوقت سر نگرفته است؛ اما چرا؟

براساس اخبار جدید، مایکروسافت قصد داشته در سال 2018 موتور جستجوی Bing را به اپل بفروشد یا یک سرمایه‌گذاری مشترک با محوریت آن آغاز کند. اما همیشه مواردی مانند کیفیت جستجو، عملکرد کلی Bing یا سرمایه‌گذاری ناکافی مایکروسافت نسبت به گوگل باعث بی‌نتیجه ماندن این مذاکرات شده است.

Bing

موتور جستجوی Bing در کمپانی اپل جایی ندارد!

این اطلاعات جدید نتیجه دادگاه جاری ضدانحصاری کمپانی گوگل می‌باشد که اسناد آن به‌عنوان بخشی از شکایت وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا به دادگاه تقدیم شده است. در این دادگاه جنجالی و مهم، رفتار انحصارطلبانه کمپانی Alphabet (کمپانی مادر گوگل) و سلطه آن بر بازار دیجیتال بررسی می‌شود.

گوگل با کمپانی اپل و سازندگان موبایل‌های اندرویدی قراردادی انحصاری دارد که محبوبیت و تسلط کامل موتور جستجوی گوگل را تضمین می‌کند. اما به گفته این کمپانی بزرگ در دادگاه ضدانحصاری، دلیل برتری و تصاحب بازار توسط موتور جستجوی گوگل “انحصارطلبی” نیست؛ بلکه “عدم کفایت موتور جستجوهای رقیب” است.
براساس اسناد نمایش داده شده در دادگاه، مایکروسافت در طی سال‌های گذشته مکرراً در تلاش بوده تا موتور جستجوی Bing را جایگزین گوگل کند، اما هر بار به دلایلی ناکام مانده است.

براساس اخبار پیشین، “موتور جستجوی پیش‌فرض بودن” برای کمپانی گوگل خرج بسیار زیادی برداشته و این شرکت در سال 2021 بیش از 26 میلیارد دلار برای دستیابی به این هدف هزینه کرده است. گوگل در اسناد رسمی تقدیم شده به دادگاه ادعا کرده که کمپانی مایکروسافت جمعاً 6 بار (در سال‌های 2009، 2013، 2015، 2016، 2018 و 2020) از اپل خواسته تا موتور جستجوی Bing را خریداری کرده و آن را به‌عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض در مرورگر سافاری فعال‌سازی کند.
اما هر بار جواب اپل به این درخواست “نه” بوده و البته رد کردن این درخواست دلایل خاص خودش را نیز داشته است.

گوگل در پرونده ضدانحصاری خود به دادگاه اعلام کرده است: “در تک‌تک این درخواست‌ها، اپل با دقت و صراحت کیفیت عملکرد موتور جستجوهای گوگل و Bing را با یکدیگر مقایسه کرده و به این نتیجه رسیده که موتور جستجوی گوگل انتخاب برتر و صحیح برای کاربران مرورگر سافاری می‌باشد. این یعنی رقابت بین دو سرویس مشابه”.

گوگل

Bing همیشه یک‌قدم از گوگل عقب‌تر است

در طی 20 سال اخیر، کمپانی مایکروسافت بیش از 100 میلیارد دلار خرج توسعه و ارتقای موتور جستجوی Bing کرده است. امروزه این موتور جستجو حدود 3% از سهم بازار را در اختیار دارد و در فصل پایانی سال 2023 درآمدی 3.2 درصدی نصیب مایکروسافت کرده است. این درحالی‌ست که درآمد کمپانی گوگل از بخش جستجو و تبلیغات از 48 میلیارد دلار فراتر رفته بود!

همچنین، گوگل در بخش دیگری از این اسناد اظهار کرده که در تلاش سال 2018، مایکروسافت با اپل ارتباط برقرار کرده تا درباره بهبودهای حاصل‌شده در عملکرد موتور جستجوی Bing به آنها اطلاع‌رسانی کند. هدف نهایی این کمپانی “یا فروش موتور جستجوی Bing به اپل و یا ایجاد یک سرمایه‌گذاری مشترک” بوده است.
اما به گفته ادی کیو، مدیر ارشد بخش خدمات کمپانی اپل، “هیچ‌یک از خدمات، عملکرد موتور جستجو و سرمایه‌گذاری‌های مایکروسافت قابل‌توجه نبودند”. در این پرونده‌ها ثبت شده که ادی کیو اظهار کرده “به‌صورت کلی Bing کیفیتی بسیار پایین‌تر از موتور جستجوی گوگل داشت و این انتخابی منطقی و صحیح برای اپل به حساب نمی‌آمد”.

در نهایت، شراکت دوطرفه میان اپل و گوگل برای هردوی این کمپانی‌ها بسیار سودآور و نتیجه‌بخش بوده است. ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت اخیراً گفته بود که “هرسال چشم‌انتظار فرصتی است که اپل برای همکاری با موتور جستجوی Bing از خود تمایلی نشان دهد”؛ اما بسیاری معتقدند معامله پرسود اپل با گوگل، دقیقاً همان دلیلی است که کمپانی تیم کوک علاقه‌ای به معامله کردن با مایکروسافت ندارد!

منبع: CNBC

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array