به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که اینترنت در حال ناپدید شدن است؛ این ادعا بر این اساس بیان شده که بسیاری از صفحات وب و محتواهای آنلاین از بین رفته‌اند.

درواقع وب همیشه به عنوان مکانی در نظر گرفته شده که محتوا برای همیشه آنجا ماندگار بوده؛ اما براساس تحقیقات جدید، بخش وسیعی از آن با حذف یا جابه‌جایی صفحات از بین می‌رود. برای مثال، از بین صفحات وبی که در سال 2013 وجود داشت، 38 درصد آن از بین رفته است. حتی صفحات جدیدتر نیز در حال ناپدید شدن هستند؛ برای اثبات این حرف، مشخص شده که 8 درصد از صفحاتی که در سال 2023 وجود داشتند، دیگر در دسترس نیستند.

ناپدید شدن محتواهای اینترنتی

حجم وسیعی از اخبار و محتواهای مرجع و مهم در حال ناپدید شدن هستند. تحقیقات موسسه پیو نشان می‌دهد که 23 درصد وب سایت های خبری حداقل یک لینک نارکارآمد دارند که این شاخص در وب سایت های دولتی 21 درصد است. سایت های خبری با درصد بالای ترافیک و مواردی با ترافیک اندک احتمالاً حاوی لینک های معیوب هستند. همچنین 54 درصد از صفحات ویکی پدیا دارای لینک های پیوندی در منابع خود هستند که دیگر وجود ندارد.

این قضیه در رسانه های اجتماعی هم اتفاق می‌افتد؛ به این صورت که یک پنجم پست‌ها تقریباً چند ماه پس از ارسال در شبکه اجتماعی X ناپدید می‌شوند.

قابل ذکر است که این تحقیق با جمع‌آوری نمونه‌های تصادفی از تقریباً یک میلیون صفحه وب، که از Common Crawl (سرویسی که بخش‌هایی از اینترنت را بایگانی می‌کند) گرفته شد، تکمیل شده است. درواقع محققان به دنبال این بودند که ببینند آیا تمامی صفحات وب مربوط به سال‌های 2013 تا 2023 همچنان وجود دارند یا خیر.

این تحقیق نشان داد که 25 درصد از تمام صفحات ایجاد شده بین سال های 2013 و 2023 دیگر در دسترس نیستند. از این تعداد، 16 درصد از صفحات مربوط به وب سایت هایی است که همچنان وجود دارند؛ اما 9 درصد در وب سایت هایی قرار گرفته‌اند که دیگر وجود ندارند.

منبع: Independent

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array