به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، شرکت خدمات مالی و فناوری بلاک (Block) متعلق به مدیرعامل سابق توییتر، جک دورسی (Jack Dorsey)، اعلام کرد که طراحی نمونه اولیه تراشه ماینینگ بیت کوین پنج نانومتری جدید خود را به اتمام رسانده است. طبق ادعای دورسی، این تراشه، کلیدی برای تمرکززدایی از عرضه ریگ‌های استخراج بیت کوین است.

کمپانی بلاک در پست وبلاگ منتشر شده روز 28 آوریل (8 اردیبهشت)، توضیح داده بود که توسعه ریگ‌های ASIC ماینینگ بیت کوین هم از نظر مالی و هم از نظر فنی چالش‌برانگیز هستند. نتیجه این امر “تمرکز بیش از حد سیلیکون سفارشی استخراج بیت کوین” در دست چند شرکت برتر بوده است. بلاک این تمرکز را هم برای ماینرها و هم برای کل شبکه بیت کوین مضر می‌داند.

شایان ذکر است که این شرکت مستقر در سانفرانسیسکو تایید کرده است که قصد دارد به منظور «بهینه‌سازی نوآوری و به حداکثر رساندن گستره اکوسیستم سخت‌افزاری ماینینگ بیت کوین»، فناوری ماینینگ بیت کوین را در صورت امکان با فروش ASICهای مستقل و سایر اجزای سخت‌افزاری به یک فناوری منبع باز تبدیل کند.

در این پست آمده است که گام‌های برداشته‌شده طی چند ماه گذشته به این شرکت اجازه می‌دهد تا طرح‌های جدیدی را آزمایش کرده و به آن‌ها در ارائه تراشه‌های کارآمدتر و مقرون‌به‌صرفه‌تر برای استخراج بیت‌کوین به بازار کمک کند. بلاک (Block) گفته است که به منظور پیگیری سریع این روند توسعه، تعداد زیادی تراشه‌های ASIC را از اینتل خریداری کرده است.

روز 18 آوریل (29 فروردین)، اینتل اعلام کرد که سفارشات جدید ASICهای سری Blockscale 1000 Series خود را تا روز 20 اکتبر (28 مهر) به اتمام رسانده و در راستای اقدامات مربوط به کاهش هزینه‌ها، روند تحویل آنها را تا آوریل 2024 (اردیبهشت 1403) به پایان می‌رساند. بلاک می‌گوید این خرید بزرگ تراشه‌های ASIC از اینتل می‌تواند به تسریع هرچه بیشتر روند توسعه تراشه 3 نانومتری اختصاصی اینتل کمک ‌کند؛ تراشه‌ای که ادعا می‌شود پس از انتشار، پیشرفته‌ترین تراشه ساخته شده تا به امروز خواهد بود.

مقیاس یک نانومتر (1nm) تقریباً معادل عرض دو اتم سیلیکون است. با کوچکتر شدن بخش‌هایی از تراشه‌ها، ترانزیستورهای بیشتری در یک قالب سیلیکونی با همان اندازه جا خواهد گرفت. با کاهش اندازه کلی، برای انجام محاسبات، جریان الکتریکی مسافت کمتری را در مدار طی می‌کند، به این معنی که راندمان کلی سیستم به شدت بهبود یافته و مقدار گرمای تولید شده به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

شایان ذکر است که تراشه‌های 5 نانومتری ASIC چند سالی است که در دسترس قرار گرفته است. به بیان دقیق‌تر، اولین ASIC پنج نانومتری در سال 2021 توسط شرکت ماینینگ چینی Canaan منتشر شد. در حال حاضر، اکثر ASICهای ماینینگ بیت کوین بر روی تراشه‌های 5 نانومتری اجرا می‌شوند، با این حال، هیچ شرکتی تاکنون طرح‌های تراشه ASIC خود را به صورت منبع باز قرار نداده است.

ریگ ماینینگ

ریگ ماینینگ ASIC سری Bitmain S19؛ منبع: بیت‌مین

گفتنی است که ASIC مخفف عبارت “مدارهای مجتمع با کاربرد خاص” (ASIC) است و به یک دستگاه کامپیوتری اطلاق می‌شود که برای تکمیل یک عملکرد محاسباتی بهینه‌سازی شده است و معمولاً به منظور ماینینگ ارزهای دیجیتال اثبات کار مانند بیت کوین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array