اثبات سوختن (Proof of burn) یکی از چندین الگوریتم سازوکار توافقی است که توسط یک شبکه بلاکچین پیاده سازی شده است تا اطمینان حاصل شود که تمام نود یا گره‌های شرکت کننده در مورد وضعیت واقعی و معتبر شبکه بلاکچین به توافق می‌رسند. این الگوریتم برای جلوگیری از احتمال خرج مضاعف کوین‌های رمزنگاری شده پیاده سازی شده است.اثبات سوختن از اصل «سوزاندن» کوین‌هایی پیروی می‌کند که در اختیار ماینرهایی است که به آنها حق استخراج می‌دهد.

درک سیستم‌های اثبات


بلاکچین پایگاه داده اولیه یک ارز دیجیتال است. تمام اطلاعات مربوط به تراکنش را روی بلوک‌ها نگهداری می‌کند و آن بلوک‌ها به عنوان واحدهای ذخیره سازی داده‌های زنجیره بلوکی یا همان بلاکچین عمل می‌کنند. یک بلوک تنها زمانی نوشته می‌شود که گره‌های بلاکچین روی مجموعه‌ای از تراکنش‌ها که گره‌ها آن را معتبر می‌دانند، توافق کنند.
با توجه به ماهیت مستقل و غیرمتمرکز شبکه بلاکچین، یک مکانیزم خودکار لازم است تا اطمینان حاصل شود که گره‌های شرکت‌کننده تنها بر روی تراکنش‌های معتبر توافق دارند. این کار مهم توسط الگوریتم‌های اجماع مکانیزم انجام می‌شود.

POB

اثبات کارشناخته شده ترین نوع الگوریتم‌های ایجاد اجماع، اثبات کار (POW) نامیده می‌شود. در سیستم POW، ماینرها برای به روزرسانی بلاکچین پاداش دریافت می‌کنند. این مورد مستلزم استفاده از توان محاسباتی برای حل یک معادله ریاضی است و منجر به پاداش پولی می‌شود. بیت کوین، اصلی ترین و محبوب ترین رمزارز، از سیستم POW استفاده می کند.هرچه یک ماینر برای تجهیزات محاسباتی مورد نیاز برای حل معمای رمزنگاری بیشتر بپردازد، شانس بیشتری برای کسب حق استخراج بلوک‌ها دارد. با این حال، رویکرد POW به دستگاه‌های سخت‌افزاری ماینینگ پرهزینه نیاز دارد و این روش به دلیل مصرف انرژی بالا با مشکل مواجه می‌شود.

اثبات سهام


اثبات سهام (POS) الگوریتم دیگری است که حقوق استخراج را به ماینرها متناسب با سهام آنها در ارز دیجیتال اختصاص می‌دهد.
در این سیستم، بلاکچین توسط گروهی از اعتبارسنجی‌های انتخاب شده به‌طور تصادفی نگهداری می‌شود که توکن‌های شبکه بومی را با قفل کردن آن‌ها در بلاکچین برای تولید و تأیید بلوک‌ها، به اشتراک می‌گذارند.
متأسفانه، ساخت و ساز پیچیده‌تر سیستم‌های POS آنها را در برابر حملات آسیب‌پذیرتر می‌کند و از آنجایی که منافع به‌طور فزاینده‌ای به بزرگ‌ترین دارندگان کوین مرتبط می‌شود، در یک سیستم POS، هر چه ثروتمندتر باشید، ثروتمندتر نیز می‌شوید.

اثبات سوختن (Proof of Burn)


اثبات سوختن (POB) یک الگوریتم اجماع جایگزین است که سعی می‌کند به مسئله مصرف انرژی بالای یک سیستم POW رسیدگی کند.
POB اغلب یک سیستم POW بدون اتلاف انرژی نامیده می‌شود. این مورد بر اساس اصل اجازه دادن به ماینرها برای «سوزاندن» توکن‌های ارز مجازی عمل می‌کند. سپس به آنها حق نوشتن بلاک‌ها متناسب با کوین‌های سوخته داده می‌شود.
ایین استوارت (Iain Stewart)، مخترع الگوریتم POB، از یک قیاس برای توصیف این الگوریتم استفاده می‌کند: کوین‌های سوخته مانند دکل‌های استخراج هستند. در این قیاس، یک ماینر کوین‌های خود را می‌سوزاند تا یک ریگ استخراج مجازی بخرد که به آنها قدرت استخراج بلاک‌ها را می‌دهد. هرچه تعداد کوین‌های بیشتری توسط ماینر سوزانده شود، “ریگ” استخراج مجازی آنها بزرگتر خواهد بود.
برای سوزاندن کوین‌ها، ماینرها آنها را به آدرسی که قابل تایید نیست ارسال می‌کنند. این فرآیند منابع زیادی را مصرف نمی‌کند (به غیر از کوین‌های سوخته شده) و تضمین می‌کند که شبکه فعال باقی می‌ماند. بسته به اجرا، ماینرها مجاز به سوزاندن ارز بومی یا ارز یک زنجیره جایگزین مانند بیت کوین هستند. در ازای آن، پاداشی در رمزارز بومی بلاکچین دریافت می‌کنند.

POB

می‌توانید تراکنش‌هایی را به شبکه ارسال کنید که کوین‌های ارز دیجیتال شما را بسوزانند. سایر شرکت‌کنندگان می‌توانند در بالای بلوک شما استخراج/رایت کنند و همچنین می‌توانید تراکنش‌های سایر شرکت‌کنندگان را برای اضافه کردن آنها به بلوک خود بگیرید. اساساً، تمام این فعالیت‌های سوزاندن شبکه را بهتر نگه می‌دارد و شرکت‌کنندگان برای فعالیت‌هایشان پاداش می‌گیرند (هم سوزاندن کوین‌های خود و هم سوزاندن کوین‌های دیگران).
برای جلوگیری از احتمال مزیت‌های ناعادلانه برای پذیرندگان اولیه، سیستم POB مکانیزمی را پیاده‌سازی کرده است که سوزاندن دوره‌ای کوین‌های رمزارزی را برای حفظ قدرت استخراج ترویج می‌کند. هر بار که یک بلوک جدید استخراج می‌شود، قدرت کوین‌های سوخته کاهش می‌یابد یا تا حدی کاهش می‌یابد. این امر به جای سرمایه گذاری اولیه یکباره، فعالیت منظم ماینرها را ترویج می‌کند. برای حفظ مزیت رقابتی، ماینرها ممکن است نیاز به سرمایه گذاری دوره‌ای در تجهیزات بهتر با پیشرفت فناوری داشته باشند.

مثال اثبات سوختن


پیاده سازی POB یا همان اثبات سوختن را می‌توان سفارشی کرد. به عنوان مثال، اسلیم کوین (Slimcoin)، یک شبکه ارز مجازی که از POB استفاده می‌کند، به یک ماینر اجازه می‌دهد تا کوین‌هایی را بسوزاند که نه تنها به آنها حق رقابت برای بلاک بعدی را می‌دهد، بلکه به آنها فرصت می‌دهد تا در مدت زمان طولانی‌تری، بلاک‌ها را دریافت کنند.
اساساً، پیاده‌سازی POB اسلیم کوین سه الگوریتم را ترکیب می‌کند: اثبات کار، اثبات سهام و مفهوم اصلی POB.
فرآیند سوزاندن کوین‌ها از POW استفاده می‌کند. هر چه فرد کوین‌های بیشتری بسوزاند، شانس بیشتری برای استخراج دارد، بنابراین اثبات سهام نیز تضمین می‌شود و کل اکوسیستم از مفهوم اثبات سوختن پیروی می‌کند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array