به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، به‌نظر می‌رسد بالاخره نام خریدار داده‌های ارزشمند کاربران شبکه اجتماعی Reddit فاش شده و آن شرکتی نیست جز کمپانی بزرگ گوگل!
چند روز پیش خبری مبنی بر فروش داده‌های قدیمی و دست‌نخورده کاربران Reddit به یک “کمپانی بزرگ و ناشناس فعال در حوزه هوش مصنوعی” منتشر شده و باعث بروز واکنش‌های شدیدی شده بود. حالا امروز مشخص شده این معامله 60 میلیون دلاری با کمپانی گوگل صورت گرفته و این غول تکنولوژی قصد دارد از این داده‌های ارزشمند برای آموزش سیستم‌های هوش مصنوعی خود استفاده کند.

هوش مصنوعی گوگل

هدف از این معامله گران‌قیمت چیست؟

به ادعای خبرگزاری رویترز، گوگل با عقد این قرارداد اجازه دارد از پست‌های پلتفرم Reddit برای آموزش ابزارهای هوش مصنوعی خود و همچنین بهبود عملکرد جستجو استفاده کند. با توجه به شنیده‌های اخیر، کمپانی Reddit با ارزش بازار 5 میلیارد دلار قصد دارد به‌زودی سهام خود را برای عرضه عمومی به‌فروش برساند. این درحالی‌ست که این کمپانی در سال گذشته تنها 800 میلیون دلار کسب درآمد کرده است.
با اینکه این شبکه اجتماعی هنوز به نقطه سودآوری نرسیده است؛ اما دلیل ارزش‌گذاری بالای آن این است که پست‌ها و جامعه آنلاین کاربران Reddit به محیطی ایده‌آل و بی‌نقص برای آموزش الگوریتم‌های هوش مصنوعی تبدیل شده‌اند.

کمپانی Reddit سال سخت و پرماجرایی را پشت‌سر گذاشته و معامله جدیدش با کمپانی گوگل تنها آتش اعتراضات کاربران را تندتر کرده است. این شبکه اجتماعی سال گذشته (2023) تصمیم گرفت برای اولین بار در تاریخ فعالیتش، استفاده از API را پولی کند و به روند کسب درآمد نسبتاً کم خود کمکی کرده باشد.
همین مسئله باعث بروز واکنش‌ها و انتقادات شدید کاربران شد و عده زیادی از کاربران فعال در API به نشانه اعتراض فعالیت خود را در این پلتفرم متوقف کرد.
این درحالی‌ست که کارایی این پلتفرم مستقیماً به فعالیت کاربران خود وابسته است و مدیریت میلیون‌ها پست موجود در فضای Reddit نیز به عهده همین کاربران است.

گوگل ناجی Reddit خواهد شد!

به‌نظر می‌رسد معامله بزرگ گوگل دقیقاً همان‌چیزی است که Reddit به آن احتیاج دارد. بسیاری از شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه تکنولوژی عملاً تشنه داده‌های کاربران هستند و همین نیاز خبرگزاری‌های بزرگ و جوامع آنلاین را به منابع غنی و ارزشمندی برای آنان تبدیل کرده است.

البته فارغ از مسائل مالی، این معامله جدید برای پلتفرم جنجالی Reddit مزایای دیگری نیز دارد. یکی از اصل‌های قرارداد این کمپانی با گوگل این است که در ازای استخراج داده‌های کاربران و استفاده از این داده‌های ارزشمند برای تعلیم الگوریتم‌های هوش مصنوعی و بهبود جستجو در اینترنت؛ پلتفرم Reddit هم حق استفاده از جدیدترین مدل‌های هوش مصنوعی گوگل را داشته باشد.
این پلتفرم می‌تواند با بهره‌گیری از هوش مصنوعی گوگل، جستجوی داخلی سایت خود و دیگر جنبه‌های عملکرد این جامعه محبوب را بهبود بخشد. گوگل به‌تازگی از مدل متن‌باز Gemma رونمایی کرده بود.

از طرف دیگر، دسترسی مستقیم و بدون واسطه گوگل به منابع انبوهی از داده‌های ارزشمند انسانی، عملکرد و پاسخ‌دهی مدل‌های هوش مصنوعی این شرکت را به‌طرز چشمگیری بهبود خواهد داد. همچنین براساس قوانین این قرارداد، نحوه فعالیت و استخراج داده توسط کمپانی گوگل باید کاملاً با شرایط کاربران و سیاست حفظ حریم خصوصی پلتفرم Reddit سازگاری داشته باشد.

منبع: Gizmodo

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array