به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، بر اساس بازنگری قانونی که روز 20 ژوئن توسط آژانس ملی مالیات ژاپن صورت گرفت، اعلام شد که صادرکنندگان استیبل کوین در این کشور مجبور نخواهند بود برای سودهای محقق نشده از محل چاپ و تجارت ارزهای دیجیتال، مالیات شرکتی بپردازند.

این معافیت مالیاتی تقریباً شش ماه پس از تصویب طرح پیشنهادی دولت ژاپن مبنی بر حذف الزام شرکت‌های رمزارزی به پرداخت مالیات بر سود کاغذی حاصل از توکن‌هایی که منتشر می‌کنند و در اختیار دارند، اعمال می‌شود.

قانونگذاران ژاپنی از ماه آگوست سال گذشته (مرداد 1401) در مورد قوانین مالیاتی جدید در حوزه کریپتو به عنوان بخشی از اصلاحات گسترده مالیاتی برای سال 2023 در حال رایزنی بوده‌اند، اما طرح مورد نظر در نهایت، این هفته به تایید مقامات مالیاتی رسید. بر اساس قوانین جدید، شرکت‌های ژاپنی صادرکننده توکن از پرداخت 30 درصد نرخ مالیات شرکتی بر دارایی‌های خود معاف می‌شوند. پیش از تصویب این قانون، حتی سودهای محقق نشده نیز مشمول مالیات بودند.

مشخص است که حزب لیبرال دموکرات حاکم بر ژاپن انتظار دارد تاحدامکان روند کسب‌وکار را «برای شرکت‌های مختلف تجارتی فعال در زمینه چاپ توکن آسان‌تر کند».

حکم معافیت مالیاتی

لازم به ذکر است که اخیراً صنعت ارزهای دیجیتال در ژاپن دستخوش تغییرات قابل توجهی شده است. برای مثال از اول ژوئن، این کشور اقدامات سختگیرانه‌تری را در راستای مبارزه با پول‌شویی (AML) و ردیابی تراکنش‌های ارزهای دیجیتال و با هدف همسویی چارچوب قانونی ژاپن با قوانین جهانی ارزهای دیجیتال اعمال کرده است. پس از اینکه گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، قانون مبارزه با پول‌شویی این کشور را ناکارآمد توصیف کرد، قانونگذاران ژاپن این قانون را در ماه دسامبر (آذر 1401) مورد بازبینی قرار دادند.

ژوئن سال گذشته، دولت قانونی را تصویب کرد که به موجب آن صدور استیبل کوین توسط مؤسسات غیربانکی ممنوع می‌شد. در این لایحه که چند هفته پیش اجرا شد، تصریح شده است که انتشار استیبل کوین در این کشور به عهده بانک‌های دارای مجوز، آژانس‌های انتقال پول ثبت شده و مجاز و شرکت‌های تراست خواهد بود.

گفتنی است که ژاپن یکی از اولین کشورهایی است که ارزهای رمزپایه را به عنوان نوعی دارایی خصوصی، قانونی کرد و یکی از سخت‌گیرانه‌ترین قوانین در حوزه ارزهای دیجیتال در سطح جهان را داراست. پس از هک شدن پلتفرم‌های معاملاتی مت‌گوکس (Mt. Gox) و کوین‌چک (Coincheck)، رگولاتور مالی ژاپن قوانین حاکم بر صرافی‌های رمزارزی این کشور را تشدید کرد.

اعتقاد بر این است که همین مقررات محلی باعث شد بازگشت دارایی‌ها به کاربران صرافی ورشکسته اف تی ایکس (FTX) در ژاپن آسانتر گردد. این درحالی است که کاربران این صرافی در سایر کشورها هنوز زمان مشخصی برای بازپرداخت دارایی خود دریافت نکرده‌اند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array