به گزارش ایران دکونومی، به باور مرکز پژوهش های مجلس، معافیت مالیاتی برای پلتفرم های بومی، الزامی ندارد. این موضوع جذابیتی برای کسب‌وکارهای خرد ندارد و کمک چندانی به توسعه پلتفرم‌ های داخلی و فعالیت کسب‌وکارها بر بستر آن‌ها نخواهد کرد.

لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ چندی پیش از سوی دولت به مجلس ارائه شد. مرکز پژوهش های مجلس نیز بررسی این لایحه را در دستور کار خود قرار داد و سپس، به حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخت. این نهاد اعتقاد دارد لایحه برنامه بودجه سال ۱۴۰۳ باید بُرشی یک‌ ساله از اجرای برنامه هفتم باشد. در صورتی‌که بررسی تطبیقی برنامه هفتم و این لایحه نشان می‌دهد که در بندهای ارائه‌شده در تبصره ۱۱ (که عموماً با عنوان حوزه ارتباطات شناخته می‌شود) تناسب کافی با اهداف برنامه هفتم وجود ندارد.

این نهاد همچنین به دلیل مشخص نبودن چگونگی تحقق اهداف برنامه هفتم در حوزه فاوا، انتقاد کرد: «احکام لایحه پیشنهادی دولت در تبصره «۱۱» در چهار حکم صرفاً به سه موضوع پرداخته است: ارتقای زیرساخت‌های امنیت سایبری دستگاه‌ها، تأمین مالی توسعه دسترسی فیبر نوری و رفع موانع اجرایی پروژه و حمایت مالیاتی از کسب‌وکارها دیجیتال بر بستر سکوهای داخلی.»

مرکز پژوهش های مجلس

مرکز پژوهش های مجلس چه پیشنهادی ارائه داد؟

بازوی مشورت مجلس طی این گزارش پیشنهاد کرده است که یکی از بندهای بودجه اصلاح حذف و چند بند دیگر نیز به آن اضافه شود. مثلا، به پیشنهاد این نهاد، معافیت مالیاتی در نظر گرفته شده برای کسب‌وکارهای فعال در پلتفرم‌های بومی حذف شود؛ چرا که به باور مرکز پژوهش‌ ها، این امر جذابیتی برای کسب‌وکارهای خرد نداشته و کمک چندانی به توسعه پلتفرم‌های داخلی و فعالیت کسب‌وکارها بر بستر آن‌ها نمی‌کند.

همچنین پیشنهادهایی برای افزودن به لایحه بودجه مطرح شده که به‌طور کلی موارد زیر را شامل می‌شود:

  • ساماندهی و دسترسی به داده‌های دولتی موردنیاز کسب‌وکارهای دیجیتال
  • توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی و هوشمندسازی
  • تسهیلگری در زمینه ارزش‌گذاری و پذیرش دارایی‌های نامشهود حوزه اقتصاد دیجیتال
  • ترانزیت بین‌الملل داده
  • حمایت از توسعه صنعت میکروالکترونیک و گوشی تلفن همراه

این نهاد همچنین پیشنهاد داده که برای ایجاد منابع درآمدی جدید و تسهیل نوآوری‌های مبتنی بر داده، کسب‌وکارهای دیجیتال از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات به داده‌ها و اطلاعات مورد نیاز دسترسی داشته باشند.

کانال یوتیوب ایران دکونومی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array