به گزارش ایران دکونومی، از زمانی که طرح نهضت ملی مسکن توسط دولت سیزدهم مطرح شد، زمزمه ی همکاری با شرکت های چینی به گوش رسید.

یکی از استدلال های مسئولین برای دعوت از شرکت های چینی برای حضور در صنعت ساختمان کشور، انتقال تکنولوژی ساخت است. 

۱۹ مهرماه امسال یکی از نمایندگان مجلس از مذاکره با چین برای ورود به ساخت مسکن در قالب قانون جهش تولید و تامین مسکن خبر داد. این جمله کوتاه اقبال شاکری که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها ایجاد کرد.

حسن تیزمغز، نماینده وزیر راه و شهرسازی در نشستی مجدد این موضوع را مطرح کرده و آتش گمانه‌زنی ها در این زمینه را شعله‌ور کرد. او حتی از برگزاری جلسه با شرکت‌های خارجی خبر داده و حتی برآورد دلاری از ساخت هر متر خانه را نیز اعلام کرده است.

 و گفت قرار بر این است که زمین در اختیار این شرکت‌ها قرار بگیرد و در کنار زمین مصالح ساختمانی و نیروی انسانی نیز از داخل کشور تامیین شود.

حالا اما زمزمه‌هایی در حال انتشار است که نشان می‌دهد حضور چینی‌ها تنها محدود به پروژه نهضت ملی مسکن نیست و همکاری با شرکت‌های خصوصی این کشور نیز ابعادی گسترده‌تر از واردات تکنولوژی دارد.

در این راستا، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، جزئیاتی از طرح شهرداری برای «ساخت مسکن چینی» و همچنین مذاکرات اولیه با چینی‌‌‌ها را تشریح کرده است.

حمیدرضا صارمی در این مورد تاکید کرد فرآیند مذاکره با شرکت‌های ساختمانی چینی، ‌‌‌صرفا با سازندگان بخش خصوصی این کشور بوده و هنوز توافق یا قرارداد نهایی صورت نگرفته است.

او همچنین اصل برنامه شهرداری را «واگذاری زمین‌‌‌های ذخیره» به چینی‌‌‌ها برای اجرای طرح «کلید به کلید» در مناطق پایین‌‌‌شهر عنوان کرد. بر اساس این طرح، اراضی قهوه‌‌‌ای یا همان زمین‌‌‌های ذخیره (قطعات بزرگ‌‌‌متراژ بالای یک هکتار) در بافت‌‌‌فرسوده تهران، برای «محله‌‌‌سازی» به روش کلید‌‌‌به‌‌‌کلید به چینی‌‌‌ها واگذار می‌شود آن هم در چارچوب یوزانس؛ به این معنا که همزمان با تامین منابع مالی ساخت، انتقال تکنولوژی نیز به تهران صورت خواهد گرفت.

حضور چینی ها در پروژه های ساخت مسکن

ورود شرکت‌های خصوصی خارجی به انبوه‌سازی ایران، در شرایطی در حال وقوع است که عده زیادی از سازندگان سال‌هاست تحت تاثیر گرانی، تورم و نبود متقاضی کافی برای خرید واحدهای آماده شده، از کار بیکار شده‌اند. حاشیه سود این سازندگان تا اندازه‌ای افت کرده که عطای این کار را به لقای آن بخشیده‌اند.

این در حالی‌ست که دولت نیز در پروژه نهضت ملی مسکن ثابت کرد، مانند ادوار پیشین و ابرپروژه‌های قبلی چتر حمایتی گسترده‌ای برای بخش خصوصی ندارد. هر چند در جلسه‌ای قرار شد به خواسته‌های آنها بهای بیشتری بدهد، اما هنوز به‌نظر نمی‌رسد گرهی از مشکلات آنها باز شده باشد.

حالا باید پرسید دولت چرا به‌جای استفاده از بخش خصوصی در داخل کشور و مهیا کردن زیرساخت‌هایی برای بهبود فعالیت اقتصادی آنها، اندک عرصه‌ای را هم که باقی مانده به بخش خصوصی کشورهای خارجی هدیه می‌کند؟

ساخت مسکن توسط چینی ها چه مزایایی دارد؟

برخی مواقع روند نوسازی سه الی چهار سال طول می کشد که همین موضوع، انگیزه برای نوسازی را کمتر می کند. به همین خاطر استفاده از تکنولوژی های جدید شرکت های خارجی باعث می‌شود تا بتوان یک ساله پروژه ها را تکمیل کرد.

مشارکت شرکت های خارجی باعث افزایش ایمنی پایتخت و نوسازی بافت فرسوده خواهد شد. چینی ها قرار است شهرک های نوین بسازند و در این مسیر از طرح های ایرانی استفاده خواهند کرد.

 اگر ما یک ساختمان را ظرف یک سال بسازیم، در سه سال-بازه زمانی که تقریبا برای احداث پروژه‌های حوزه مسکن باید در نظر گرفت- سه بار می‌توانیم چرخش سرمایه را داشته باشیم و تولید مسکن ما سه برابر خواهد شد. هزینه ساخت و قیمت تمام شده مسکن هم کاهش خواهد یافت.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array