به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، «ریگا» (پایتخت لتونی) اعلام کرد که این کشور حجم غلات خریداری شده از روسیه را در سه ماهه اول سال 2024 به میزان قابل توجهی افزایش داده است. این کشور حوزه بالتیک اخیراً ممنوعیت برخی از واردات روسیه را اعلام، اما دو محصول کلیدی را این ممنوعیت‌ها معاف کرد.

لتونی یکی از صریح‌ترین حامیان اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه غلات روسیه بوده است؛ اما این امر مانع از افزایش واردات 40 درصدی لتونی از روسیه نسبت به سه ماهه اول سال 2023 نشده است.

براساس آمارها، در مجموع 158325 تن غلات (عمدتا ذرت) در سه ماه اول 2024 از مرز روسیه وارد این کشور شده که 39.8 درصد بیشتر از سه ماهه اول سال گذشته (2023) بود. ارزش این واردات کمی بیش از 27 میلیون یورو (29 میلیون دلار) برآورد شده است.

علاوه بر 135539 تن ذرت، لتونی 8530 تن چاودار و 8744 تن گندم و مخلوط گندم و چاودار و سایر غلات از روسیه وارد کرد. واردات چاودار نسبت به سال قبل 70 درصد افزایش یافت در حالی که واردات ذرت 26.5 درصد افزایش یافت.

مقامات ریگا اطلاعاتی در مورد اینکه چه مقدار از غلات وارداتی در این کشور مصرف شده و چه مقدار به سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا صادر شده است، ندارند. لتونی 1.88 میلیون نفر جمعیت دارد که به این ترتیب مصرف این مقدار محصول به شکل داخلی را بعید می‌سازد!

به نظر می‌رسد، 596807 تن غلات روسیه (عمدتاً گندم، ذرت و جو) در سه ماهه اول سال جاری (2024) از طریق لتونی به سایر کشورها ترانزیت شده است که 78.9 درصد بیشتر از مدت مشابه سال 2023 است.

کنجاله آفتابگردان که به عنوان خوراک مرغ توسط کشاورزان تخم مرغ و طیور استفاده می‌شود، در اتحادیه اروپا تولید نمی‌شود. بر اساس گزارش شبکه دولتی LSM لتونی، هر سال حدود 50 میلیون یورو کنجاله آفتابگردان از روسیه خریداری و احتمالاً بخشی از آن به سایر نقاط بلوک صادر می‌شود.

یکی دیگر از محصولات مستثنی شده از این ممنوعیت، تفاله چغندر است که برای تغذیه دام استفاده می‌شود. لتونی در سال گذشته بیش از 25 میلیون یورو تفاله چغندر از روسیه وارد کرد.

روسیه یکی از بزرگترین صادرکنندگان غلات، خوراک و کود در جهان است. در حالی که این کالاها به دلیل درگیری اوکراین توسط ایالات متحده و متحدانش تحریم شده‌اند، حمل و نقل آنها از طریق دریا به دلیل تحریم کشتیرانی تجاری دشوارتر شده است.

منبع: RT

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array