به گزارش ایران دکونومی، طی نشست علنی امروز، یکشنبه ۱۹ آذر، مجلس شورای اسلامی، در خصوص رسیدگی به گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی لایحه موافقت‌نامه همکاری در حوزه امنیت اطلاعات بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه، با کلیات و جزئیات این لایحه موافقت کردند.

این لایحه، با ۱۸۰ رأی موافق، ۲۷ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از بین مجموع ۲۲۹ نماینده حاضر در مجلس تصویب شد.

غلامرضا نوری قزلجه در مخالفت با این لایحه گفت: «در دنیای امروز اطلاعات یک کشور به‌معنای امنیت و همه‌چیز آن کشور است، بنابراین گره‌ای میان امنیت و اطلاعات در کشورها وجود دارد که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.»

او اضافه کرد: «در این موافقت‌نامه از کلماتی مانند «ازجمله» یا «نظیر» استفاده شده است که نشان می‌دهد حد و مرز آن معلوم نیست. حتی در بند (۲) ماده ۴ نیز ایرادات اساسی وجود دارد و در آن صحبت از جستجو و کاوش شده است که معلوم نیست حد آن به چه میزان است؛ بنابراین با توجه به ایراداتی که گفته شد، این موافقت‌نامه مورد مخالفت بنده قرار گرفته است.»

ایران روسیه امنیت اطلاعات

نماینده مردم تهران در مجلس در این خصوص گفت: «روابط جمهوری اسلامی ایران با روسیه ابعاد مختلفی دارد که باید این روابط ارتقا یابد. قبلتر این توافقات در حوزه فرهنگی، ترانزیت، کالا و دیگر بخش‌ها، بین دو کشور انجام شده است و باید از افزایش تنوع‌بخشی به این همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه در امنیت اطلاعات هم استقبال کرد.»

در ادامه نوری قزلجه، نماینده مردم بستان‌آباد، در مخالفت با لایحه همکاری بین ایران و روسیه در حوزه امنیت گفت: «در متن این موافقت‌نامه اشکالات و ایرادات اساسی و مهم وجود دارد که یکی از مهم‌ترین ایرادات آن بحث مبنایی است. اینکه اطلاعات در کدام حوزه مبادله خواهد شد، باید مشخص شود و با توجه به اینکه در این موافقت‌نامه اجازه دسترسی می‌دهیم، باید مشخص شود که به کدام حوزه‌ها امکان ورود دارد.»

وی همچنین اضافه کرد: «با توجه به اینکه اطلاعات یک کشور به‌معنای امنیت آن کشور است، چرا ما باید اختیاری بدهیم که معلوم نیست چه حدومرزی دارد؟ لذا باید گفت مشخص‌نبودن حدومرز آن اشکالی اساسی در این موافقت‌نامه است که باید این اشکالات مورد توجه جدی قرار بگیرد و برطرف شود.»

براساس ماده واحده این موافقت‌نامه، این همکاری که در حوزه امنیت اطلاعات بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه است، مشتمل بر یک مقدمه، ۹ ماده و یک ضمیمه به شرح پیوست بوده و تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود. (دیجیاتو)

کانال یوتیوب ایران دکونومی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array