به گفته محمدرضا عالیان، دبیر کنگره موبایل ایران، با توجه به اینکه واردات نسل جدید گوشی‌های کمپانی اپل به ایران ممنوع می‌باشد؛ پیش‌بینی می‌شود از اوایل مهرماه جدیدترین دستاورد اپل یعنی آیفون 15 به‌صورت قاچاقی وارد کشورمان شود.

به گزارش ایران‌دکونومی، از آنجایی‌که واردات گوشی‌های اپل از روش‌های گمرکی و مسافری اکیداً ممنوع است؛ گوشی‌های آیفون 15 قاچاقی دیگر شامل هزینه‌های تعرفه گمرک، رجیستر و غیره نخواهند شد.

عالیان در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد که به دلیل عدم محاسبه هزینه‌های جانبی ذکر شده، قیمت آیفون 15 های قاچاقی از قیمت روز آیفون 13 در بازار ایران هم پایین‌تر خواهد بود!

آیفون 15

رونمایی جهانی آیفون 15 و ممنوعیت واردات آن به ایران

نسل جدید گوشی‌های آیفون هفته گذشته در رویداد Apple Event 2023 توسط تیم کوک، مدیرعامل کمپانی اپل رونمایی شد. پیش‌فروش این گوشی که از دیروز (24 شهریور) آغاز شده، هفته آینده (31 شهریور) به‌صورت جهانی عرضه خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود که با توجه به ممنوعیت واردات این گوشی به ایران، در هفته اول مهرماه شاهد ورود قاچاقی این گوشی هوشمند به کشورمان باشیم.

همچنین در این رویداد از سری جدید ساعت‌های هوشمند Apple Watch Series 9 و جدیدترین آپدیت سیستم‌عامل iOS نیز رونمایی شد.
قیمت آیفون 15 استاندارد 799 دلار و قیمت مدل پلاس 899 دلار درنظر گرفته شده است. این گوشی در چهار رنگ پاستلی (صورتی، آبی، سبز، زرد) و مشکی به کاربران عرضه خواهد شد.

فرمول محاسبه قیمت آیفون 15 در بازار موبایل ایران نیز بسیار ساده است و کافی است قیمت جهانی آن در نرخ روز دلار در ایران ضرب شود. پیش‌بینی می‌شود که فروشندگان حداکثر 20% سود نیز برای خود درنظر بگیرند.

قیمت روز دلار در ایران، در زمان نگارش این خبر (شنبه، 25 شهریور 1402) در بازار آزاد حدود 49 هزار و 950 تومان می‌باشد. شایان ذکر است که به دلیل ممنوعیت ورود آیفون 15 به ایران، این گوشی هوشمند با نرخ ارز آزاد وارد کشور شود.

احتمالاً با توجه به نوسانات بازار دلار و درنظر گرفتن قیمت روز دلار آزاد، همچنین با اضافه کردن مبلغ سود 20% فروشندگان، قیمت مدل استاندارد این گوشی در وهله اول ورود به ایران حدود 48 میلیون تومان باشد.
همین قیمت آیفون 15 پرو توسط اپل 999 دلار درنظر گرفته شده است که با فرمول قبلی، قیمت آن در ایران حدود 59 میلیون تومان تخمین زده شده است.

همچنین قیمت جهانی آیفون 15 پرو مکس با بدنه تیتانیومی 1119 دلار درنظر گرفته شده که نسخه قاچاقی آن در ایران حدوداً 85 میلیون قیمت خواهد گرفت. قیمت نسخه آیفون 15 پلاس 899 دلاری نیز در ایران در محدوده 53 میلیون تومان خواهد بود.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array