به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، پلتفرم مشهور Reddit قصد دارد محتواها و داده‌های کاربران خود را به‌منظور استفاده به‌عنوان یک منبع آموزشی به الگوریتم‌های هوش مصنوعی به‌فروش برساند! این پلتفرم محبوب بیش از یک دهه تاریخچه فعالیت کاربران را در اختیار دارد و حالا در اقدامی بحث‌برانگیز تصمیم به فروش آن گرفته است.

براساس گزارش جدید روزنامه Bloomberg، پلتفرم Reddit با عقد یک قرارداد اختصاصی، مجوز بهره‌گیری و استفاده از داده‌های کاربران خود را به یک “شرکت هوش مصنوعی بزرگ و ناشناس” فروخته است.
این قرارداد که براساس تخمین‌ها و آنالیزهای مالی “بیش از 60 میلیون دلار” ارزش دارد ممکن در آستانه عمومی شدن کمپانی Reddit همچنان دستخوش برخی تغییرات شود.

 شرکت‌‌های سازنده‌ ابزارهای هوش مصنوعی زایا (ابزارهایی مانند DALL-E و ChatGPT) برای بهبود عملکرد محصولات و پیشبرد اهداف خود؛ معمولاً نیازمند منابع ارزشمندی هستند که بتوان برای آموزش سیستم‌های هوش مصنوعی خود روی آنها حساب کرد. حالا، پس از شکایت‌ها و دادخواست‌های رسمی فراوان در راستای “نقض قانون کپی‌رایت”، به‌نظر می‌رسد یکی از منابع بکر و ارزشمندی که مورد‌ توجه شرکت‌های هوش مصنوعی قرار گرفته “محتوای قدیمی” کاربران پلتفرم‌هایی مانند Reddit است که حداقل به مدت چندین سال دست‌نخورده باقی مانده‌اند!

ردیت

همکاری سؤال‌برانگیز میان Reddit و هوش مصنوعی

تا همین اواخر، بیشتر استارتاپ‌ها و کمپانی‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی، سیستم‌ها و مدل‌های خود را براساس داده‌های عمومی موجود در سطح وب (و بدون کسب اجازه!) آموزش می‌دادند. اما با توجه به ماجراهای پیش آمده در سال 2023 و شکایت چندین خبرگزاری معتبر و جامعه نویسندگان و هنرمندان، شرکت‌های هوش مصنوعی تصمیم گرفتند از مسیر دیگری به این حوزه ورود کنند.

در بربحث‌ترین مورد پیش‌آمده در این زمینه، روزنامه نیویورک‌تایمز تصمیم گرفت پس از ماه‌ها مذاکره بی‌نتیجه از دو کمپانی مایکروسافت و OpenAI رسماً شکایت کند. به گفته این خبرگزاری، چت‌بات ChatGPT و دستیار هوشمند Copilot در سطح روزانه از مطالب و محتواهای این وبسایت سوءاستفاده کرده و با نقض قانون کپی‌رایت باعث به‌خطر افتادن روند کاری این مجموعه شده بودند.

استارتاپ OpenAI در پاسخ به این شکایت اعلام کرده بود که “تعلیم سیستم‌های هوش مصنوعی بدون استفاده از محتواهای دارای کپی‌رایت عملاً غیرممکن است” و با توجه به قرارداد انحصاری این شرکت با خبرگزاری آسوشیتدپرس، OpenAI همیشه در مسیر جلب رضایت تولیدکنندگان محتوا و نویسندگان بوده و هست!

حالا کمپانی Reddit نیز با تصمیم جنجالی خود منجر به بروز واکنش‌های شدیدی شده است. با توجه به اینکه قرارداد سالانه OpenAI برای استفاده از محتواهای برخی خبرگزاری‌ها تنها به 5 میلیون دلار می‌رسد؛ هنوز مشخص نیست این “شرکت ناشناس” مذکور دقیقاً به چه مجموعه‌ای اشاره دارد.
البته کمپانی اپل هم چند ماه پیش اعلام کرده بود قصد دارد برای تعلیم الگوریتم‌های هوش مصنوعی خود به سراغ رسانه‌ها برود. به ادعای نیویورک‌تایمز، “قرارداد چندساله اپل با این خبرگزاری‌ها تا 50 میلیون دلار ارزش دارد”.

هوش مصنوعی

نارضایتی کاربران و سودآوری Reddit!

البته در این ماجرا نمی‌توان از زاویه دید کاربران نیز غافل‌ شد. یکی از تفاوت‌های اساسی قرارداد استارتاپ OpenAI با خبرگزاری‌ها و قرارداد جدید Reddit در این است که خبرنگاران و روزنامه‌نگاران برای نگارش اخبار و انتشار مقالات خود دستمزد دریافت می‌کنند؛ اما کاربران پلتفرم Reddit به‌سادگی با دیگر کاربران تعامل دارند و محتوای مورد علاقه‌ خود را برای سرگرمی در این شبکه اجتماعی به‌اشتراک می‌گذارند. روندی که برای آنها هیچ سودآوری و کسب درآمدی به‌دنبال ندارد!

انتشار خبر فروش داده‌های قدیمی وبسایت Reddit منجر به اعتراضات شدیدی از سوی کاربران شده است. برخی از کاربران این پلتفرم باور دارند که باید به آنها مبلغی معین در ازای استفاده از محتوایشان پرداخت شود. زیرا کمپانی Reddit عملاً با کاربرانش مانند محصولی برخورد کرده که مورد خرید و فروش قرار گرفته است!

با اینکه هنوز صحت و سقم این ماجرا مورد تأیید قرار نگرفته است؛ بر هیچکس پوشیده نیست که تنها اضافه کردن کلمه “Reddit” در عبارات مورد جستجوی کاربران چه تأثیر شدیدی بر حذف نتایج اسپم دارد. همین موضوع بیانگر ریشه عمیق پلتفرم Reddit در دنیای جستجو و بحث‌ها و مکالمات مختلف در سطح وب است.

براساس گزارش بلومبرگ، میزان درآمد کل این کمپانی در پایان سال 2023 نسبت به سال قبل حدود 20% افزایش یافته و تنها 200 میلیون دلار کمتر از هدف نهایی درآمد 1 میلیارد دلاری بوده است. براساس شنیده‌ها، پیش‌بینی می‌شود ارزش این شرکت در زمان آغاز عرضه عمومی سهام آن در ماه مارچ (کمتر از دو هفته دیگر) به بیش از 5 میلیارد دلار رسیده باشد.

منبع: The Verge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array