به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، پس از دو ماه انتظار، کمپانی OpenAI با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد فروشگاه ساخت چت‌بات‌های سفارشی و اختصاصی GPT Store از امروز آغاز به‌کار می‌کند.

در ابتدا قرار بود این فروشگاه در اواخر سال 2023 کار خود را آغاز کند؛ اما به دلیل هرج‌ومرج‌های پیش‌آمده در کمپانی OpenAI و دردسرهای اخراج و انتصاب مجدد سم آلتمن، این بازگشایی به اوایل سال 2024 موکول شد.

حالا پس از یک ماه تأخیر، فروشگاه GPT Store در اختیار کاربران قرار گرفته است. هدف از تأسیس این فروشگاه، بهره‌گیری از تمام پتانسیل هوش مصنوعی ChatGPT و توسعه اکوسیستم کمپانی OpenAI فراتر از مرزها و محدودیت‌های فعلی است.

کاربران می‌توانند به کمک ابزارهای این فروشگاه، چت‌بات دلخواه خود را برای مقاصد آموزشی و یا سرگرمی توسعه داده، آن را در فروشگاه GPT Store منتشر کرده و با دیگران به‌اشتراک بگذارند. به گفته این استارتاپ، چت‌بات‌های سفارشی یا GPTها می‌توانند به‌سادگی و بدون نیاز به هیچ‌گونه تخصص کدنویسی و براساس داده‌های اختصاصی هر کاربر ایجاد شوند.

GPT Store

بازگشایی رسمی فروشگاه GPT Store

سم آلتمن در اولین کنفرانس توسعه کمپانی OpenAI که چند ماه پیش (نوامبر 2023) برگزار شده بود؛ از برنامه ساخت چت‌بات‌های سفارشی GPT Builder رونمایی کرده بود.
به گفته این استارتاپ، از زمان رونمایی از این برنامه تاکنون بیش از 3 میلیون بات یا GPT توسط کاربران خلاق ساخته شده‌اند. همچنین به‌نظر می‌رسد OpenAI قصد دارد به‌صورت هفتگی چت‌بات‌های برتر را به‌صورت مجزا به کاربران نمایش دهد.

بازگشایی فروشگاه GPT Store چندین بار و از نوامبر به دسامبر 2023 و درنهایت به ژانویه 2024 به‌تعویق افتاده است. این پلتفرم محلی برای عرضه و ارائه عمومی چت‌بات‌ها (یا GPTهای) ساخته شده توسط کاربران می‌باشد.
تا این لحظه، فقط کاربرانی که سرویس اشتراکی کمپانی OpenAI را خریداری کرده بودند می‌توانند در این مسیر مشارکت کنند.

کمپانی OpenAI در اولین کنفرانس توسعه خود اعلام کرده بود که قصد دارد کسب درآمد کاربران از این چت‌بات‌های سفارشی را نیز میسر سازد. قرار است این اتفاق در سه‌ماهه ابتدایی سال 2024 صورت بگیرد و گویا پرداختی‌های کاربران براساس عملکرد چت‌بات‌های اختصاصی آنان محاسبه خواهد شد.

هوش مصنوعی

همچنین پیش از بازگشایی رسمی فروشگاه GPT Store، این استارتاپ اعلام کرده بود که سیستم نظارت دقیقی را برای بررسی تک‌تک GPTهای ساخته شده ایجاد کرده است. این سیستم نظارتی از رعایت کردن چارچوب‌ها و موازین اخلاقی OpenAI اطمینان حاصل می‌کند.
علاوه‌بر این، امکان گزارش دادن چت‌بات‌هایی که این قوانین را نقض کرده و فعالیت غیرمجاز و یا خطرناک دارند نیز برای کاربران وجود دارد.

فروشگاه GPT Store در دسترس کاربران سرویس‌های اشتراکی این استارتاپ از جمله اشتراک ChatGPT Enterprise (مشتریان سازمانی)، ChatGPT Plus (کاربران عادی با دسترسی پیشرفته‌تر) و همچنین یک اشتراک جدید به‌نام ChatGPT Team (برای کسب‌وکارهای کوچک‌تر) قرار خواهد گرفت.

تهیه اشتراک جدید ChatGPT Team به‌صورت سالانه 300 دلار (ماهی 25 دلار) و به‌صورت ماهانه 30 دلار برای کسب‌وکارهایی که تا 150 نفر کارمند دارند؛ هزینه‌بردار خواهد بود.

کمپانی OpenAI قصد دارد با آغاز این مسیر، خود را به‌عنوان پلتفرمی مستقل از همه اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های دیگر به کاربران معرفی کرده و خدمات خود را به‌صورت مستقیم و بدون واسطه به مشتریان عادی و سازمانی ارائه دهد.

منبع: The Verge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array