به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) طلا از ابتدای سال جاری تاکنون، میلیاردها دلار از دست داده‌اند. به گفته اریک بالچوناس، تحلیلگر اطلاعاتی بلومبرگ، 14 صندوق برتر طلا در سال جاری 2.4 میلیارد دلار خروجی داشته‌اند. این درحالی است که ETFهای اسپات بیت‌کوین از زمان راه‌اندازی تاکنون، عملکردی باورنکردنی از خود به نمایش گذاشته‌اند.

مقایسه عملکرد ETFهای طلا و بیت کوین

در این میان، تنها سه مورد از ETFهای طلا در سال 2024 جریان‌های جزئی ورودی را شاهد بوده‌اند که از آن جمله می‌توان به VanEck Merk Gold Shares, FT Vest Gold Strategy Target Income ETF و Proshares UltraShort Gold اشاره کرد. در همین حال، بیشترین جریان خروجی مربوط به صندوق‌های iShares Gold Trust Micro و iShares Gold Trust بلک‌راک بوده است که به ترتیب، 230.3 میلیون دلار و 423.6 میلیون دلار از دست دادند.

برخلاف این روند، طبق داده‌های Farside، ده ETF تایید شده اسپات بیت‌کوین، در مجموع 3.89 میلیارد دلار در سال جاری ورودی داشته‌اند و حجم معاملات آنها هر روز رکوردهای تازه‌ای را به ثبت می‌رساند.

با این حال، بالچوناس معتقد است که این جریان به این معنا نیست که سرمایه‌گذاران ETFهای طلا لزوماً به سمت ETF‌های بیت‌کوین گرایش پیدا کرده‌اند، بلکه احتمالاً این وضعیت صرفاً نتیجه فومو (FOMO) یا همان “ترس از دست دادن” در بازار سهام ایالات متحده است.

مجموع جریان‌های ورود و خروج ETFها
مجموع جریان‌های ورود و خروج ETFها از زمان راه‌اندازی ETF اسپات بیت کوین. منبع X/@lopp

این واگرایی با کاهش قیمت طلا در سال 2024 تشدید شده است. این کالا از ابتدای سال جاری تا کنون، بیش از 3.4 درصد از ارزش خود را دست داده است و روز 14 فوریه (25 بهمن) با خروج از کانال 2000 دلار، به 1993 دلار در هر اونس رسید. در همین حال، قیمت بیت کوین 23.5 درصد در مدت مشابه را تجربه کرده و روز 14 فوریه به بالاترین سطح دو سال اخیر یعنی 52483 دلار رسیده است.

شورای جهانی طلا در گزارشی که اوایل این ماه منتشر شد، اعلام کرد که جریان خروجی ETFهای جهانی طلا و “کاهش پوزیشن‌های سفته‌بازی” سهم عمده‌ای در عملکرد ضعیف طلا داشته‌اند.

در ماه ژانویه، مایک مک‌گلون (Mike McGlone)، استراتژیست ارشد کالا در بلومبرگ، پیش‌بینی کرد که طلا در سال 2024 عملکردی به مراتب بهتر از بیت کوین خواهد داشت، اما با توجه به وضعیت فعلی، به نظر می‌رسد این پیش‌بینی کمی دور از انتظار باشد.

گفتنی است که این دو دارایی به دلیل ویژگی‌های مشترک در زمینه ذخیره ارزش دارایی و سرمایه‌گذاری در زمان آشفتگی‌های اقتصادی و ژئوپلیتیکی اغلب با یکدیگر مقایسه می‌شوند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array