به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، فدرال رزرو آمریکا روز چهارشنبه 12 اردیبهشت نرخ بهره را ثابت نگه داشت و نشان داد که همچنان به سمت کاهش احتمالی هزینه‌های استقراض متمایل است.

«جروم پاول» رئیس فدرال رزرو گفت بعید است که حرکت بعدی بانک مرکزی افزایش نرخ بهره باشد. این اظهار نظر باعث افزایش سه میانگین اصلی شد و داو در بالاترین سطح خود بیش از 500 واحد افزایش یافت. سیاستگذاران بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را در پایان نشست ماه مه خود ثابت نگه داشتند و در محدوده 5.25 تا 5.5 درصد نگه داشتند.

پاول تاکید کرد که سیاست عامل موثری در تصمیم گیری‌های نرخ بهره نیست. وی افزود، صرف نظر از انتخابات ریاست جمهوری آینده ایالات متحده در سال جاری، بانک مرکزی به تصمیم گیری مستقل درباره نرخ بهره ادامه می دهد.

شاخص قیمت مخارج مصرف شخصی (CPI) به عنوان معیار تورم ترجیحی فدرال رزرو، در ماه مارس 2024 با نرخ سالانه 2.7 درصد افزایش یافت که نسبت به ماه قبل افزایش نشان داد. پاول در کنفرانس مطبوعاتی پس از پایان نشست سیاست دو روزه کمیته بازار آزاد فدرال گفت: «تورم هنوز خیلی بالاست و مسیر رو به جلو نامشخص است.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع کاهش نرخ بهره در سال جاری اذعان داشت: «این که آیا امسال کاهش نرخ وجود دارد یا خیر، همچنان مورد تردید است.»

علیرغم نامشخص بودن وضعیت اقتصادی کنونی، توصیف پاول از احتمال افزایش نرخ بهره به شکل “بعید است” سرمایه گذاران نگران درباره سیاست مالی جدید فدرال رزرو را خوشحال کرد.

قیمت سهام و اوراق قرضه ایالات متحده با سخنرانی پاول در رابطه با این موضع که ممکن است کاهش نرخ را به تأخیر بیندازد افزایش یافت. فدرال رزرو نرخ سیاست معیار خود را در سال‌های 2022 و 2023 به میزان 5.25 درصد افزایش داد تا از افزایش تورم جلوگیری کند.

به گفته تحلیلگران، پیام اصلی اظهارات پاول در روز چهارشنبه این بود که کاهش به تعویق افتاده است، اما سیاست کلی از مسیر خارج نشده است.

منبع: reuters

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array