به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از «رویترز»، فدرال رزرو آمریکا در جلسه روز چهارشنبه (29 شهریور) نرخ بهره را ثابت نگه داشت، اما موضع سیاست پولی جنگ طلبانه‌ خود را سخت‌تر کرد؛ چرا که مقامات فدرال رزرو به طور فزاینده‌ای باور دارند این سیاست می‌تواند در کاهش تورم بدون تخریب اقتصاد یا از دست دادن مشاغل موفق شود.

در کوتاه مدت، انتظار می‌رود که مقامات فدرال رزرو همچنان یک افزایش دیگر نرخ بهره را قبل از پایان سال 2023 اعمال کنند که احتمالاً در جلسه 31 اکتبر یا نوامبر ارائه خواهد شد.

«جروم پاول» رئیس فدرال رزرو، در کنفرانس مطبوعاتی پس از پایان جلسه سیاست دو روزه گفت: «مقامات بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را در محدوده فعلی 5.25 تا 5.50 درصد نگه داشتند، اما مسیر سیاستی سخت‌گیرانه‌تری را در نظر دارند. نبرد تورمی تا سال 2026 ادامه دارد.»

در واقع، انتظار می‌رود که سیاست پولی تا سال 2026 کمی محدود کننده باقی بماند و اقتصاد با رشد تخمینی 1.8 درصد رو به جلو حرکت کند. در نهایت یک افزایش نرخ بهره دیگر تا پایان سال 2023 پیش‌بینی می‌شود. در این صورت، افزایش بعدی نرخ ممکن است آخرین چرخه انقباضی باشد که از مارس 2022 آغاز شد.

پیش‌بینی‌های جدید نرخ بهره سال 2024 و آخرین بیانیه سیاست فدرال رزرو در ساعت 2 بعد از ظهر به وقت گرینویچ منتشر می‌شود.

طبق آخرین پیش‌بینی‌های تحلیلگران که در ماه ژوئن منتشر شد، انتظار می‌رود رشد اقتصادی در سال آینده حدود 1 درصد باقی بماند و تورم تا پایان سال 2024 به 2.6 درصد و تا پایان سال 2025 به 2.2 درصد کاهش یابد که کماکان فاصله زیادی با مقدار هدف 2 درصدی فدرال رزرو دیده می‌شود.

در نهایت کاهش تورم، کاهش میزان نرخ بهره را در پی خواهد داشت. آخرین پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که نرخ معیار فدرال رزرو در سال 2024 احتمالاً یک واحد و در سال 2025 به میزان 1.2 درصد کاهش یابد و این چرخه در محدوده 3.25 تا 3.50 درصد به پایان برسد.

از ژوئن 2023، مقامات فدرال رزرو انتظار داشتند که نرخ بهره را در سال آینده یک واحد درصد کاهش دهند. این در حالی است که پاول گفت: «فدرال رزرو در موقعیتی قرار دارد که با دقت به اقدامات سیاستی آینده خود ادامه دهد. او همچنین تصریح کرد که کمیته بازار آزاد فدرال، همچنان در حال مبارزه بانک مرکزی برای مهار بدترین شیوع تورم در 40 سال گذشته است.»

پاول به خبرنگاران گفت: «ما می‌خواهیم شواهد قانع‌کننده‌ای ببینیم که به سطح مناسبی از نرخ‌های بهره رسیده‌ایم تا تورم را به هدف ۲ درصدی فدرال رزرو برگردانیم»

تورم بر اساس برخی معیارها بیش از دو برابر سطح مطلوب فدرال رزرو باقی ماند. بازده اوراق قرضه پس از انتشار آخرین پیش‌بینی‌ها و بیانیه سیاست بانک مرکزی آمریکا جهش کرد؛ به طوری که اوراق خزانه 2 ساله به بالاترین حد در 17 سال اخیر و به حدود 5.2٪ رسید. شاخص‌های عمده سهام ایالات متحده سقوط کردند.

در حالی که لحن پاول در مورد تورم سخت‌گیرانه باقی ماند، اما به گونه‌ای تغییر کرد که به نظر می‌رسد احساس فزاینده‌ای در میان بانک‌های مرکزی ایالات متحده مبنی بر اینکه «فرود نرم» در حال توسعه است، تغییر کرد.

منبع: reuters

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array