به گزارش ایران دکونومی، فاطمه مقیمی که به عنوان یکی از قدرتمندترین زنان ایران شناخته می‌شود، کسی است که یکی از بزرگترین شرکت‌های بین‌المللی حمل و نقل و کشتیرانی در ایران را تأسیس کرده و اولین زن دارنده گواهینامه پایه یک می‌باشد. به صورت سنتی رانندگی کامیون و ماشین سنگین برای زنان بعید و دور از ذهن به نظر می‌رسد؛ شاید به این دلیل که کارهای سنگین برای خانم‌ها در همه جای دنیا سخت بوده و ایران هم مانند کشورهای دیگر است. آنچه مسلم است خانم مقیمی راننده کامیون نیست و گواهینامه پایه یکی که به عنوان اولین زن پس از انقلاب دریافت کرد، راهگشای او برای تأسیس اولین و یکی از بزرگترین شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی بوده است. خانم مقیمی می‌گوید: «دو سال طول کشید تا توانستم مجوز را بگیرم.»

زندگینامه فاطمه مقیمی

دکتر فاطمه مقیمی شهریور 1337 در شهر رشت متولد شد. پدر و مادرش اصالتاً گیلانی و در تهران زندگی می‌کردند، اما خانم مقیمی در یکی از سفرهای تابستانی در منزل پدربزرگش در گیلان به دنیا آمده است. فاطمه مقیمی یک خواهر بزرگتر و دو خواهر کوچکتر از خودش دارد. او می‌گوید: «دوران کودکی من آمیخته به شیطنت‌ها و بازیگوشی‌های پسرانه بود. به دوچرخه‌سواری و فوتبال علاقه داشتم و رابطه عاطفی عمیقی بین من و پدرم وجود داشت. پدر و مادرم هر دو فرهنگی و به کار تدریس مشغول بودند و من در یک خانواده مذهبی و فرهنگی بزرگ شدم.»

فاطمه مقیمی

فاطمه مقیمی مدرک لیسانس مدیریت بازرگانی و راه و ساختمان، فوق لیسانس مدیریت بازرگانی گرایش تحول، دکترای مارکتینگ و دکتری تخصصی کارآفرینی بین‌الملل دارد. وی در اینباره افزود: «پس از دریافت مدرک دیپلم رشته‌ مهندسی عمران دانشکده فنی قبول شدم. دو سال در ایران درس خواندم و بعد واحدهایم را به انگلیس انتقال دادم و همانجا درسم را تمام کردم. پس از انقلاب به ایران برگشتم، در آن سال‌ها کار در رشته عمران برای یک زن سخت بود.»

او در سال 1358، در سن 21 سالگی تحصیل خود را در رشته راه و ساختمان به پایان رساند و امیدوار بود بتوانو در رشته خودش فعالیت کند، اما اوضاع او را به سمت مترجمی سوق داد. بنابراین از طریق آگهی استخدام روزنامه، کار خود را به عنوان مترجم در یک شرکت بین‌المللی حمل و نقل آغاز کرد و ظرف 5 ماه توانست مسئول بخش کامیونی شرکت شود. در سال‌های 58 تا 62 ضمن ازدواج و تولد اولین فرزندش و با تجربه‌هایی که در امر حمل و نقل پیدا کرده بود، شرکت حمل و نقل بین‌المللی خود را در سال 1363 تأسیس کرد.

فعالیت‌های خانم فاطمه مقیمی

فاطمه مقیمی درباره روزهای اول تأسیس شرکت می‌گوید: «من با سرمایه بسیار اندک و از یک اتاق در دفتر کار همسرم فعالیت خود را شروع کردم. تمام کارها را از گردگیری تا منشی و..خودم انجام می‌دادم و حتی فرزند کوچکم را هم همراه خود می‌بردم. از آنجا که کارمندی نداشتم اگر قرار بر ارسال نامه‌ای بود، خودم آن را می‌رساندم. خیلی زود تعداد زیادی از رانندگانی که حین چند سال کار با من آشنا شده بودند، به سوی شرکت روان شدند. به زودی شرکت از یک اتاق 12 متری به یک واحد 120 متری با تعداد زیادی پرسنل تبدیل شد. سفرهای بین شهری شروع شد و در کلیه مرزهای ورودی و خروجی کشور و شهرهای بزرگ که گمرک مرزی داشتند، نمایندگی احداث کردیم.»

مقیمی در تیر 1368 به عنوان اولین زن پس از انقلاب که موفق به اخذ گواهینامه پایه یک رانندگی می‌شود، معرفی شد و در سال 1377 برای اولین بار در انتخابات انجمن سراسری شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی کاندید هیئت مدیره شده و به عنوان یکی از نه عضو منتخب هیئت مدیره فعالیت خود را ادامه داد. وی طی سه سال فعالیت در این سمت توانست قدم‌های بزرگی برای احقاق حقوق اجتماعی و اقتصادی این صنعت در ایران و جهان بردارد. در سال 1380 نیز مجدداً خانم مقیمی به عنوان هیئت مدیره انتخاب شد.

تعاملات بین‌المللی فاطمه مقیمی

خانم مقیمی دفتری را به نام شورای بانوان بازرگان راه‌اندازی و ثبت کرد. 6 سال این شورا وجود داشت و عملکرد وزارت بازرگانی تأیید کرد که عملکرد خوبی داشته است. از این نقطه، تعاملات بین‌المللی شروع شد. بورسیه‌های دوره‌های کوتاه مدت از کشورهای مسلمان خارجی گرفته شد که 6 سال است تبادل دانشجو ادامه یافته و به نظر بسیار تأثیرگذار بوده است. پس از آن ایشان مجموعه‌ای به نام کانون بانوان بازرگان راه‌اندازی کرد که هیئت مؤسس و رئیس هیئت مدیره آن خود خانم مقیمی بوده و از هر ارگانی زنان در این کانون حضور داشتند. اخیرا هم دفتری در دانشگاه صنعتی شریف به نام دفتر توسعه‌ کارآفرینی زنان احداث کرده‌اند.

هر غیر ممکنی ممکن است

خانم مقیمی در این رابطه که آیا تلفیق زندگی، بچه‌داری و کار مانع او شده یا نه، می گوید: «من از پشت میز کارم رفتم بیمارستان، بچه 13 روزه‌ام را آوردم دفتر و کنار میز خودم برای او یک تخت چرخ‌دار قرار دادم. وقتی راه افتاد برایش پرستار گرفتم و وقتی توانست حرف بزند به مهد کودک بردمش.»

او عامل اصلی موفقیت خود را برنامه‌ریزی در کار می‌داند و می گوید، در تمام سال‌های فعالیت همواره تمامی کارهای منزل اعم از تمیزکاری و پخت و پز را خودش انجام می‌دهد. وی می‌گوید، اول که بیدار می‌شوم از کار خانه شروع می‌کنم. اگر شب غذا پخته باشم که هیچ، وگرنه صبح زود آشپزی می‌کنم. عادت کرده‌ام چند کار را همزمان انجام دهم، مگر ما همزمان نفس نمی‌کشیم و غذا نمی‌خوریم، موقع غذا از چشم استفاده نمی‌کنیم؟! چنین دیدگاهی است که فاطمه مقیمی را متفاوت و موفق نموده است.

مسئولیت‌های خانم فاطمه مقیمی

مدیر عامل سدید بار

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی و صنعت و معدن تهران

اولین پرزیدنت سازمان جهانی تبلیغات IAA در ایران

رئیس هیئت مدیره کانون زنان بازرگان

12 سال عضویت و ریاست بخش حل اختلاف و رسیدگی به شکایات تجار، شرکت‌ها و رانندگان

عضو انجمن‌های دوستی ایران و کشورهای مختلف

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی

تدریس رشته مدیریت حمل و نقل در دانشگاه آزاد اسلامی

مدیرعامل انجمن ملی زنان کارآفرین

عضو گروه مطالعاتی و تحقیقاتی کریدور شمال – جنوب

افتخارات فاطمه مقیمی

مدیر نمونه به انتخاب سازمان پایانه‌های کل کشور

پیش کسوت نمونه به انتخاب وزارت راه و ترابری

کارآفرین برتر جهان اسلام در سال 2012 به انتخاب بانک توسعه اسلامی (IDB)

نخستن کارآفرین برتر زن در کنفدراسیون‌های اتاق بازرگانی و صنعت آسیا و اقیانوسیه (CACCI)

کتابی در رابطه با زندگی و فعالیت های خانم مقیمی با نام “کارآفرینی به شیوه سیده فاطمه مقیمی” منتشر شده است که در مقدمه آن آمده: سرمایه شاید مهمترین نیاز برای شروع یک فعالیت اقتصادی باشد، اما به یقین همه آن نیست. دانش و توانایی مدیریت، دانش اقتصادی، شناخت اوضاع بازار و نیازهای آن و از همه مهم‌تر، باور داشتن اینکه من می‌توانم کار تازه‌ای را شروع کنم، عامل‌هایی هستند که در تولد یک کارآفرین و ایجاد عزم و اراده در وی نقش اساسی دارند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array