به گزارش ایران دکونومی،  امروز در سی و سومین همایش بانکداری اسلامی رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: بالای 88 درصد تأمین مالی در کشور ما هم‌اکنون توسط بانک‌ها انجام می‌شود، حتی بخش زیادی از تأمین مالی دولت نیز بر دوش بانک‌هاست؛ طبیعی است که این موارد ناترازی بانک‌ها را افزایش می‌دهد.

فرزین گفت: یکی دیگر از علل ناترازی بانک ها مصوبه مجلس مبنی بر این که همه منابع دولت به بانک مرکزی انتقال داده شد و در این زمینه حدود 300 تا 400 هزار میلیارد تومان پول شرکت‌های دولتی که در بانک‌ها بود، به بانک مرکزی منتقل شد که این کار برای انضباط‌بخشی لازم بود، اما ناترازی بانک‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تشدید کرد.

بخشی دیگر از این ناترازی مرتبط بود با کمبود کفایت سرمایه‌ بانک‌ها، و مشکل اینجا بود که سهامداران و موسسان بانک سرمایه لازم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای کفایت سرمایه در نظر نگرفته‌اند، یعنی کسی که بانک زده است باید سرمایه اش راهم بیاورد ولی متاسفانه تعداد اندکی این کار را کرده اند و اگر بخش سرمایه بانک‌ها تقویت شود، بخش مهمی از ناترازی بانک‌ها رفع خواهد شد.

دلیل دیگر در ناترازی بانکها، برداشت اضافه‌ بانکها از بانک مرکزی است و در دهه 90 قوانینی ابلاغ شد که طبق این قانون اضافه برداشت ها به خط اعتباری تبدیل شود. وی افزود: خط اعتباری بانک‌ها را کنترل کردیم؛ بانک‌ها بالطبع، تحت فشار قرار گرفتند، اما خیلی راحت می‌توانستیم اضافه‌برداشت را به خط اعتباری تبدیل کنیم و همه این مشکلات حل شود، ولی اجازه نمی‌دهیم، چون سیاست ما این نیست و اگر اجازه خلق پول و رشد نقدینگی را بدهیم قطعاً نمی‌توانیم در بلندمدت تورم را کنترل کنیم.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array