به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، اتحادیه اروپا به توافقی دست یافته است که قوانین مربوط به گارانتی محصولات را به نفع خریداران و مشتریان تغییر خواهد داد.

پارلمان اروپا در اقدامی مهم در ماه نوامبر 2023 (آذر 1402) قانون حق تعمیر را با رأی قاطع اکثریت اعضا تصویب کرده بود. حالا، در اوایل سال 2024 این پارلمان با اعضای اتحادیه اروپا درباره‌ وضع قانون حق تعمیر به توافق رسیده است.

براساس این توافق دوجانبه، فروشندگان ملزم هستند یک‌سال گارانتی بیشتر را به گوشی‌های تعمیر شده اختصاص دهند. به بیانی دیگر، گوشی‌های کاربران اروپایی که در طی دوران گارانتی به هر دلیلی تعمیر شده‌اند 12 ماه گارانتی اضافه از فروشندگان دریافت خواهند کرد. همچنین تولیدکنندگان ملزم هستند قطعات یدکی محصولات خود را با قیمتی منصفانه به بازار عرضه کرده و دیگر نمی‌توانند جلوی استفاده از قطعات دست‌دوم را نیز بگیرند.

مهم‌ترین مورد این قانون، الزام فروشندگان به تمدید زمان گارانتی محصولات تعمیر شده است. با اینکه قانون اولیه فروشندگان را به افزودن یک سال گارانتی به محصولات تعمیر شده ملزم کرده است؛ اما براساس این توافق اعضای اتحادیه اروپا این آزادی عمل را دارند که زمان اضافی گارانتی را حتی طولانی‌تر هم بکنند!
درحال حاضر، محصولات فروخته شده در اروپا به مدت دو سال گارانتی دریافت می‌کنند.

تصویب این قانون جدید در اروپا می‌تواند انگیزه بسیار خوبی برای کاربران باشد تا گوشی‌ها و دیگر گجت‌های خود را تعمیر کرده و از تمدید گارانتی این محصولات تا حداقل یک سال آینده اطمینان‌خاطر داشته باشند. البته این مورد تنها قانون مورد توجه تصویب‌شده توسط اتحادیه اروپا نمی‌باشد.

گارانتی اتحادیه اروپا

تمدید گارانتی و تأمین قطعات یدکی

براساس توافق جدید اتحادیه اروپا، فروشندگان باید جزئیات مربوط به قطعات یدکی را در وبسایت‌های خود به‌اشتراک گذاشته و همچنین تمام این قطعات را با قیمتی منطقی و منصفانه به بازار و فروشگاه‌های تعمیرات عرضه کنند.
همچنین، در این قانون ذکر شده که تولیدکنندگان به‌هیچ‌عنوان اجازه ندارند از قطعات یدکی دست‌دوم برای تعمیر دستگاه‌ها استفاده کنند. علاوه‌براین، تعمیرکارانی که به‌صورت مستقل از تولیدکنندگان فعالیت می‌کنند؛ مجاز نیستند قطعات یدکی را با روش چاپ سه‌بعدی تولید کرده و سپس برای تعمیرات استفاده کنند. تمام این قطعات باید اورجینال بود و مستقیماً توسط تولیدکنندگان تأمین شده باشند.

توافق‌نامه‌ اتحادیه اروپا، تولیدکنندگان محصولات را مجبور می‌کند تا تعمیرات را به‌موقع و با قیمتی مناسب برای مشتریان انجام دهند. همچنین مشتریان و مصرف‌کنندگان می‌توانند بین تعویض‌ محصول یا تعمیر آن حق انتخاب داشته باشند؛ البته در‌صورتی که محصول مذکور در مدت‌ زمان پوشش گارانتی معیوب شده باشد.

قانون جدید اتحادیه‌ اروپا یک قالب و فرم استاندارد را نیز برای تعمیرکاران طراحی و معرفی کرده که این طرح قرار است در اختیار مشتریان نیز قرار بگیرد. هدف اولیه این طرح این است که مصرف‌کنندگان نیازی به پرداخت هزینه‌های اضافه نداشته باشند؛ اما در عین حال تعمیرکاران می‌توانند همچنان برای هر نوع خدمات عیب‌یابی از مشتریان هزینه‌‌ مصوب را دریافت کنند.

و درنهایت، اتحادیه اروپا قصد دارد یک پلتفرم آنلاین تعمیرات را تأسیس کرده و خدمات مختلف تعمیراتی در کشورهای عضو این اتحادیه را در قالب یک لیست جامع به مصرف‌کنندگان ارائه دهد.

منبع: Andoird Authority

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array