به گزارش ایران دکونومی، پس از انتشار عکس‌ها، خبرگزاری فارس درخواست کرد تا از ادامه فعالیت طاقچه به علت مسائل حجاب جلوگیری شود، این درخواست بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های مجازی به دنبال داشت.

از طرفی برخی از ناشرین از جمله انتشارات دانشگاه تهران اعلام کرد که دیگر با طاقچه همکاری نخواهد داشت. پس از این قطع همکاری حدود ۵۰ ناشر با «طاقچه» به‌دلیل کشف حجاب کارکنانش، خانه کتاب و ادبیات ایران هم به‌خاطر آن‌چه «سکوت و عدم موضع‌گیری این پلتفرم» خوانده می‌شود، همکاری با این مجموعه را معلق کرد.

«به‌نشر»، «شهید کاظمی»، «راه‌یار»، «تمدن نوین»، «ستاره‌ها»، «خط مقدم»، «شهید هادی»، «سوره مهر» و انتشارات وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری از جمله انتشاراتی‌هایی بوده‌اند که از این رفتار «طاقچه» اعلام انزجار و قطع همکاری خود را اعلام کرده‌اند.

این پلتفرم با حدود ۱۹۰۰ ناشر از سال ۱۳۹۳ تا پایان قرن خبر داد. این پلتفرم حدود ۷ میلیون نصب، بیش از یک میلیون کاربر فعال در ماه و همچنین مطالعه بیش از ۵۸۵ هزار کتاب توسط حدود ۸۰ هزار کاربر را در کارنامه عملکرد سال ۱۴۰۰ خود دارد.

مرکز توسعه فرهنگ و هنر اعلام کرده است که براساس اسناد بالادستی و در راستای «ساماندهی سکوهای نشر کتاب دیجیتال» از فعالیت طاقچه ممانعت می‌شود. بسیاری هم این اتفاق را به عدم داشتن مجوز مربوط می‌دانند. اما ماجرا از چه قرار است؟

طاقچه، آینه عبرت شد؟

مشرق نوشت: کاربران در شبکه‌های اجتماعی نسبت به ابعاد مختلف تخلف طاقچه، واکنش‌های مختلفی داشته‌اند. از جمله محمدسعید احدیان، دستیار سیاسی و رسانه‌ای رئیس مجلس در توییتی نوشت: «ماجرای طاقچه نشان داد، نه می‌توان در قبال هنجارشکنی سکوت کرد و نه مواجهه صورت گرفته بازدارنده بود. اما مطمئن باشید در صورت نهایی شدن لایحه جدید حجاب، حکم جریمه ۲ ماه سود کاملاً بازدارنده است؛ تازه این برای بار اول است چه برسد به تکرار.»

اما توییت احدیان با واکنشی عجیب از سمت محمدجواد آذری جهرمی همراه شد؛ جهرمی در کامنتی نوشت: «می‌گویند با فرض غلط به هر نتیجه‌ای می‌توان رسید. تا آنجا که اطلاع دارم، مجموعه طاقچه هنوز به سود نرسیده و ضررده است.»

که این پاسخ نیز دیدگاه‌های زیادی را به تصویر کشید.

چه کسی پاسخگوی حق کاربران طاقچه است؟

طاقچه بعد از اینکه پلمپ شد بیانیه‌ای رسمی مبنی بر این مطلب که عکس‌ها شخصی و خارج از ساختمان شرکت بوده صادر کرد، با این‌حال سایت و اپلیکیشن طاقچه از دسترس خارج شد و از فعالیت این استارتاپ ممانعت به عمل آمد.

این وسط نکته حائز اهمیت این است که چه بر سر کاربران این پلتفرم خواهد آمد؟

طاقچه به دلیل سهولت دسترسی به کتاب‌های مختلف در تمام نقاط کشور (از جمله مناطق محروم) مورد استقبال قرار گرفته بود و از طرفی به دلیل ارزان بودن نرخ کتاب‌ها نسبت به نسخه فیزیکی آن، دسترسی به کتاب را برای خیلی از اقشار جامعه باورپذیر کرده بود. اما حالا این خسارت به بار آمده را چه کسی جبران خواهد کرد؟ استارتاپی که بسیاری از چالش‌ها را حل کرده بود، پلمپ و از دسترس کاربران خارج شده است!

روز گذشته نیز، بعد از انتشار بیانیه، خبر پلمپ و تعلیق ازکی منتشر شد، اگرچه اعلام شد که حق مشتریان این پلتفرم محفوظ است. دیجی‌کالا نیز که در هفته‌های گذشته پلمپ شده بود به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array