به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی،  متاورس، اصطلاح ساده‌ای که مردم را قادر ساخته است صرف‌نظر از مرزهای جغرافیایی، به کاوش در جهان‌های دیجیتالی به هم پیوسته مشغول شوند، با قدرت بی‌بدیل خود، صنعت گردشگری پزشکی را متحول ساخته است.

تحلیل‌های اخیر کارشناسان Omnia Health، نشریه بهداشت عمومی و مجله گردشگری پزشکی ایران، نشان می‌دهد که چگونه فن‌آوری “درمان از راه دور” که بر اساس مفهوم متاورس ساخته شده است، می‌تواند جذب بیمار و سطح رضایت آنها از خدمات بهداشتی و درمانی را برای گردشگران حوزه پزشکی بهبود بخشد.

گردشگری پزشکی چیست؟

گردشگری پزشکی شکلی از سفر است که در آن بیماران کشور خود را با هدف دریافت خدمات درمانی پیشرفته‌تر و گاهاً ارزانتر در یک کشور دیگر، ترک می‌کنند. مردم به دلایل مختلف ازجمله احتمال دریافت مراقبت‌های بهتر در خارج از کشور خود، دلایل مالی برای کاهش هزینه‌های درمان و یا هزاران دلیل دیگر به این صنعت روی می‌آورند. گردشگری پزشکی در متاورس با ارائه امکانات جذابی همچون ویزیت مجازی پزشک، شبیه‌سازی جراحی‌ها مثل پیوند اعضا، تورهای بیمارستان‌گردی و غیره از پتانسیل بالایی برای جذب گردشگر برخوردار است.

متاورس در گردشگری پزشکی

در سال 2022، تیمی از محققان دانشگاه علوم پزشکی شیراز مقاله‌ای را در مجله بهداشت عمومی ایران به چاپ رساندند که به توضیح فواید آماده‌سازی بیماران برای گردشگری پزشکی از طریق متاورس پرداخته بود. محققان در این پژوهش خاطرنشان کرده بودند که:

«آشنایی با جاذبه‌های گردشگری شهر یا کشور مقصد از طریق متاورس می‌تواند اشتیاق و هیجان گردشگران برای تصمیم‌گیری در مورد یک سفر درمانی را افزایش دهد. آگاهی و تجارب بیماران از محیطی که در انتظار آنهاست، علاوه بر کاهش استرس، به آنها کمک می‌کند احساس امنیت بیشتری داشته باشند و همین امر منجر می‌شود رابطه پزشک و بیمار و در نتیجه میزان رضایت بیمار از خدمات دریافتی ارتقا پیدا کند.»

بر اساس گزارش Omnia Health، صنعت گردشگری پزشکی در سال 2020 تقریباً 54 میلیارد دلار ارزش داشته است. هرچند همه‌گیری کرونا تأثیرات منفی بسیاری بر رشد این صنعت داشت؛ به طوری که در سال 2024، این رقم به حدود 47 میلیارد دلار تنزل پیدا کرد. طبق گزارش Statista پیش‌بینی می‌شود تا قبل از پایان دهه جاری، ارزش بازار صنعت گردشگری پزشکی به بیش از 111 میلیارد دلار افزایش یابد که نشان‌دهنده نرخ رشد مرکب سالانه 19.58٪ است.

گفتنی است که شبکه بیمارستان‌های Thumbay در اکتبر 2022، اولین بیمارستان متاورسی کاملاً کاربردی را راه‌اندازی کرد که خدمات و هزینه‌های بیماران را با کمک ارزهای دیجیتال ارائه می‌کند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array