به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، حملات حوثی‌های یمن به کشتی‌ها باعث افزایش هزینه‌ها و تاخیرهای طولانی شده است.
بر اساس نظرسنجی منتشره اتاق بازرگانی انگلیس (BCC)، بیش از نیمی از صادرکنندگان و تولیدکنندگان انگلیسی به دلیل اختلال در حمل و نقل دریایی در دریای سرخ با مشکلاتی مواجه و متضرر شده‌اند.

بر اساس این گزارش، 55 درصد از صادرکنندگان اذعان نمودند که از اختلالات دریای سرخ آسیب دیده‌اند. 53 درصد از تولیدکنندگان و شرکت‌های خدمات تجاری از جمله خرده فروشان و عمده فروشان، نیز از بروز مشکلاتی مربوط به این اختلالات خبر دادند. در مجموع و در تمامی مشاغل، 37 درصد از بیش از 1000 شرکت مورد بررسی، تأثیر این بحران بر کسب و کار خود را گزارش کردند.

از جمله مشکلات عمده‌ای که کسب و کارها با آن مواجه بودند، افزایش هزینه‌های تحویل بود؛ به طوری که برخی گزارش دادند که قیمت حمل کانتینر از آسیا به اروپا طی چند ماه گذشته تا 300 درصد افزایش یافته است. مشکل عمده دیگر تاخیرهای لجستیکی است؛ به طوری‌که سه تا چهار هفته به زمان‌های معمول تحویل کالا اضافه شده است. مسائل دیگری که توسط شرکت ها ذکر شد، مشکلات جریان نقدینگی و کمبود قطعات در خطوط تولید بود.

«ویلیام بین» رئیس سیاست تجاری BCC، در این رابطه گفت: تحقیقات ما نشان می‌دهد که هر چه وضعیت فعلی (اختلال در حمل و نقل دریایی کشتی‌های باربری از مسیر دریای سرخ) طولانی‌تر باشد، احتمال افزایش فشار هزینه‌ها بیشتر می‌شود.

حدود 15 درصد از حمل و نقل تجاری جهان از طریق دریای سرخ انجام می‌شود که سریع‌ترین مسیر از آسیا به اروپا است. پس از اینکه حوثی‌ها این آبراه را محاصره کردند، شرکت‌های بزرگ باربری مجبور شدند مسیر خود را تغییر داده و صدها کشتی خود را به سفرهای طولانی‌تر و گران‌تر به اطراف دماغه امید نیک آفریقای جنوبی بفرستند.

بر اساس آخرین گزارش موسسه کیل (Kiel)، تجارت جهانی از نوامبر تا دسامبر 2023 در نتیجه این بحران به میزان 1.3 درصد کاهش یافته است. در همین حال، شبه‌نظامیان متعهد شده‌اند که به دلیل بمباران اهداف مرتبط با حوثی‌ها در یمن توسط آمریکا و بریتانیا، به حملات خود ادامه دهند.

منبع: reuters

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array