به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، یک کمپانی نرم‌افزار با نام “Threads Software Limited” ادعا کرده که کمپانی متا برای خرید این برند فشار مضاعفی به آنها وارد کرده و حتی دسترسی حساب رسمی فیسبوک آنان را نیز بسته است!

بر اساس گزارشات، این کمپانی بریتانیایی قصد دارد به دلیل استفاده غیرقانونی کمپانی متا از نام “Threads” رسماً از این غول تکنولوژی شکایت کرده و روند قضایی دادگاه را طی کند. این کمپانی ادعا کرده که از سال 2012 مالکیت تجاری برند “Threads” را به‌نام خود ثبت کرده است و روند کاری آن شامل ایجاد “یک پلتفرم پیام‌رسانی هوشمند” است که با کمک تکنولوژی هوش مصنوعی در پیگیری تماس‌ها، ایمیل‌ها و دیگر پیغام‌ها به کمک کسب‌وکارها می‌آید.

به گفته شرکت بریتانیایی Threads Software Limited، وکلای کمپانی متا از تاریخ آپریل سال 2023، چهار بار به‌صورت جداگانه تلاش کردند تا دامنه رسمی این شرکت نرم‌افزاری با نام threads.app را خریداری کنند.
در بیانیه این شرکت قید شده که تک‌تک این “پیشنهادها توسط این کمپانی رد شده” و مکرراً به کمپانی متا و اینستاگرام اطلاع‌رسانی شده که این دامنه برای فروش نیست و نخواهد بود. در جولای سال میلادی جاری، شبکه اجتماعی اینستاگرام از پلتفرم متن‌محور Threads به‌منظور رقابت با X (توییتر سابق) رونمایی کرده و صفحه مربوط به شرکت بریتانیایی Threads Software Limited را به‌کلی از فیسبوک حذف کرد!

Threads
اسکرین‌شاتی از برند لباس Threads قبل از تغییر نام کاربری

این شرکت نرم‌افزاری اعلام کرده که مدت 30 روز به کمپانی متا زمان می‌دهد تا “استفاده از نام Threads را متوقف کند” و “پیگیر صدور حکم قضایی مربوطه از دادگاه‌های کشورش خواهد بود”!
به گفته مدیرعامل این شرکت، رو در رو شدن با کمپانی متا اصلاً تصمیم آسانی نبوده، اما به‌عنوان یک کسب‌وکار، باید با خطرات به‌وجودآمده از سوی یکی از بزرگترین غول‌های تکنولوژی جهان مقابله کرد.

متا هنوز به این اخبار واکنشی نشان نداده است و هنوز مشخص نیست که این کمپانی قصد داشته برای تصاحب دامنه threads.app چه مبلغ هنگفتی پول به این شرکت نرم‌افزاری پیشنهاد کند.
البته که این شرکت تنها کسی نبود که اسمی مشابه پلتفرم متن‌محور جدید متا برای کسب‌وکار خود انتخاب کرده بود. یک فروشگاه لباس به‌نام American Threads نیز در زمان آغازبه‌کار و رونمایی از این شبکه اجتماعی، صاحب یوزرنیم @Threads در اینستاگرام بود. اما یک ماه بعد و بدون هیچ توضیحی، آدرس حساب کاربری خود را به @americanthreads تغییر داد و کمپانی متا آدرس @Threads را تصاحب کرد!

شرکت Threads

تصاحب غیرمنصفانه برند Threads توسط کمپانی متا

هرچند هیچ واکنشی از برند فشن منتشر نشده است، اما روش کاری کمپانی متا یادآور فرایندی مشابه در سال گذشته است. کمپانی فیسبوک پس از ری‌برند به متا با انجام اقداماتی یکسان، یوزرنیم @Meta را از مالکیت ناشر محتواهای مربوط به موتورسیکلت درآورده و تصاحب کرد!
هرچند هیچوقت اخبار رسمی‌ای درباره نحوه تصاحب نام این مجله توسط کمپانی متا منتشر نشد؛ اما هم‌بنیان‌گذار آن با انتشار پستی در فیسبوک (که الان حذف شده!) درباره این روند اظهار نارضایتی کرده و گفته بود “تیم مجله متا شاهد این بود که به‌صورت ناعادلانه و در کسری از ثانیه هویتمان را از ما سلب کردند”. این مجله از آن زمان با نام Vahna به کار خود ادامه می‌دهد.

فعلاً به‌نظر می‌رسد که شرکت بریتانیایی Threads Software Limited امیدوار است نتایج متفاوتی از پیگیری قضایی خود کسب کند. در بیانیه این شرکت نوشته شده که “در طی 10 سال گذشته، ما سرمایه‌گذاری عظیمی بر برند و نام تجاری Threads کرده‌ایم و به‌هیچ عنوان قصد دست کشیدن از تمام تلاش‌هایی که در طی این سالها در کنار هم کرده‌ایم را نخواهیم داشت. خصوصاً به این دلیل که یک کمپانی مانند متا به‌صورت اتفاقی از اسمی مشابه اسم برند ما خوشش آمده و آن را به‌صورت ناعادلانه برای آغاز فعالیت پلتفرم خود درنظر گرفته است!”.

این شرکت اظهار کرده تغییر نام تجاری خود، فقط به دلیل اینکه با پلتفرم Threads کمپانی متا اشتباه گرفته نشود، روندی بسیار غیرمنصفانه است که آنها را از تمام پیشرفت‌هایی که در طی این 10 سال کسب کرده‌اند، عقب خواهد انداخت.

شایان ذکر است که ماجرای مشابهی بر سر اسم جدید کمپانی توییتر (X) نیز برای ایلان ماسک و هدست واقعیت افزوده Vision Pro و کمپانی اپل نیز به‌وجود آمده است!

منبع: engadget

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array