به گزارش ایران دکونومی، جلسه ۵۶۲ شورای رقابت به بررسی شکایت سه شرکت سرمایه‌سازان کامیاب امین (بیمه بازار)، شرکت تجارت الکترونیک نوین نار (بیمیتو) و شرکت آریاپرداز رایکا (بیمه دات‌کام) از بیمه مرکزی اختصاص داشت. موضوع این شکایت نیز درباره راه‌اندازی آمیتیس بود که کارگزاری‌های آنلاین معتقدند سوئیچ بیمه مرکزی موجب ایجاد انحصار و ارتکاب رویه ضدرقابتی بوده است؛ موضوعی که اعضای شورای رقابت به‌اتفاق آرا با آن موافق نبوده و در همین راستا به نفع بیمه مرکزی رأی داده‌اند.

این شورا معتقد است که نقش شرکت پیمانکار محدود به ایجاد شبکه ارتباطی‌ بین‌ بیمه‌ مرکزی‌، شرکت‌های‌ بیمه‌، کارگزاران‌ آنلاین و شرکت‌های‌ خارج‌ از صنعت‌ بیمه‌ خواهد بود، مداخله‌ای در‌ فعالیت‌های‌ بیمه‌ای‌ مربوط‌ به سایرین ندارد و به رقیب آن‌ها هم تبدیل نخواهد شد. علاوه‌براین، راه‌اندازی سوئیچ بیمه مرکزی در راستای عمل به وظایف و اختیارات نهاد ناظر عنوان شده که انحصاری و برابر با ارتکاب رویه‌های ضدرقابتی تشخیص داده نشده است.

سامانه آمیتیس با انحصاری که بیمه مرکزی به آن داده، کسب و کارهای آنلاین را از همکاری مستقیم با نمایندگان بیمه و حتی خود شرکت‌های بیمه منع کرده و هر گونه صدور بیمه را منحصر به همکاری اجباری با این شرکت کرده است.

شورای رقابت باور دارد که سامانه سوئیچ بیمه‌ای به شرکت‌هایی که قصد ورود به این حوزه را دارند کمک می‌کند تا بدون هزینه کلان، به‌راحتی به بازار عملیاتی بیمه‌ای دسترسی یابند.

این نهاد همچنین شکایت درباره احتمال ورود شرکت آمیتیس به حوزه بازاریابی و انجام فعالیت‌های کارگزاری رسمی را قابل بررسی ندانست؛ چرا که احتمال وقوع آن به آینده معطوف می‌شود.

شورای رقابت با تأکید بر اینکه راه‌اندازی سوئیچ در راستای اجرای وظایف نظارتی و تنظیم‌گری بیمه مرکزی بوده، به بحث «نحوه انتخاب شرکت راهبرد نگار آمیتیس» پرداخته است.

بیمه مرکزی به‌عنوان مجری سوئیچ بیمه‌ای، در دفاعیات خود آورده است که: سامانه سنهاب بیمه مرکزی به اذعان نهادهای امنیتی، یکی از سامانه‌های با اهمیت بالا و حساس کشور محسوب می‌شود و اطلاعات موجود در آن بایستی به‌طور ویژه صیانت گردد که این امر به کرات توسط نهادهای امنیتی و ستاد پدافند عامل به مسئولین بیمه مرکزی در ادوار مختلف گوشزد گردیده است.

در همین راستا نیز بیمه مرکزی طراحی و نگهداری سیستم سوئیچ را به شرکت راهبرد نگار آمیتیس برون‌سپاری کرده است. شورای رقابت نیز با توجه به دفاعیات مطرح‌شده، معتقد است که پیمانکار سوئیچ بیمه مرکزی باید مورد وثوق و تحت نظارت تام و مستقیم ناظر و تنظیم‌گر این بخش باشد: بنابراین انتخاب شرکت راهبرد نگار آمیتیس و واگذاری راه‌اندازی و پشتیبانی سیستم سوئیچ به آن موجه و مطابق موازین است و لذا نقض مقررات ضدانحصار به‌ویژه اعطای امتیاز دولتی تبعیض‌آمیز و کمک و ترجیح بلامرجح به نفع شرکت مذکور، موضوع ماده ۵۲ قانون (منع حمایت دولتی تبعیض‌آمیز مخل رقابت) تشخیص نمی‌گردد.

تیرماه گذشته و با مطرح شدن سامانه سوئیچ آمیتیس، بهاره شریفیون، مدیرعامل بیمه دات کام گفته بود: رگولاتور باید به این فکر کند که سرویس‌هایی را از طریق یک سیستم اطلاعاتی سالم و یک پارچه به فعالین آنلاین این حوزه ارائه کند تا بیمه‌گذار بتواند سرویس واقعی، درست و سالم بگیرد که در نوع خود اتفاق مثبتی نیز هست. البته شاید خودمان به نتیجه برسیم از آمیتیس سرویس بگیریم، اما این رفتار انحصارگرایانه برای شرکتی به ظاهر خصوصی که سهام‌دارانش بیمه مرکزی هستند، ایجاد اشکال کرده است.

حامد ولی‌پوری، مدیرعامل ازکی نیز تشریح کرده بود: در صنعت خودرو کشور شاهد رویکرد انحصاری بودیم و همین موضوع نشان داد حیات و ممات یک مجموعه انحصاری هیچ ارتباطی با نوآوری ندارد و در این راستا پیش نخواهد رفت. نخست باید به این موضوع توجه کرد که هسته فعالیت یک نهاد قانون‌گذار نظارتی است و در صورت ورود به روند اجرایی امکان اجرای موفق و سازنده‌ای نخواهد داشت. با وجود همه تلاش‌های انجام شده، در عمل فضای درک مشترک وجود ندارد و مدل کسب‌وکارهای اینشورتکی از طرف بیمه‌مرکزی همچنان درک نشده است.

منبع: دیجیاتو

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array