به گزارش ایران دکونومی، بسیاری بر این نکته که چرا اکوسیستم استارتاپی به تهران یا شهرهای بزرگ محدود شده است، انتقاد دارند و البته بسیاری از استارتاپ‌ها نیز از کمبود نیروی انسانی گلایه دارند. درآمد نیز یکی از فاکتورهای کلیدی در این راستاست. در بسیاری از مشاغل حوزه استارتاپ‌ها نیز، نیاز به حضور فیزیکی ندارد و می‌توان به صورت دورکاری تسک‌ها را اجرا کرد. این مسئله‌ای است که در زمان پاندمی کرونا ثابت شد و فرصت‌های زیادی در این راستا ایجاد گردید.

نکته‌ای که در این گزارش به تحلیل آن می‌پردازیم این است که مشاغلی مثل مارکتینگ، طراحی، مهندسی شبکه و برنامه‌نویسی که در استارتاپ‌ها دیده می‌شوند، براساس گزارش ۱۴۰۲ ایران سلری، درآمد این پوزیشن‌ها در شهرهای بزرگ و کوچک متفاوت است. در ادامه به بررسی این آمارها خواهیم پرداخت:

درآمد برنامه‌نویسان چقدر است؟

از آنجایی‌که اغلب استارتاپ‌ها بر پایه تکنولوژی شکل گرفته‌اند و اکثریت نیز به صورت پلتفرم تعریف می‌شوند، جایگاه برنامه‌نویسان در آن‌ها از جایگاه‌های اصلی محسوب می‌شود.

درآمد بالا برنامه نویس

همانطور که در نمودار گزارش ایران سلری مشاهده می‌کنید، میانگین درآمد برای افراد جونیور ۱۳.۰۶ میلیون تومان و برای افراد سینیور ۲۰.۶۸ میلیون تومان در شهرهای بزرگ و پر درآمد اعلام شده است.

درآمد برنامه نویس کوچک

این درحالیست که در شهرهای کوچک کم درآمد، میانگین درآمد افراد جونیور ۱۰.۵۳ میلیون تومان و افراد سینیور ۱۸.۷۵ میلیون در نظر گرفته شده است. در این شهرها، فرصت برای مدیران فنی نیز با میانگین درآمد ۳۱.۴۲ میلیون نیز اعلام شده است.

درآمد مهندسان شبکه چقدر است؟

مهندسان شبکه نیز از افراد کلیدی در مشاغلی است که بیس تکنولوژی دارند. به همین دلیل نگاهی به درآمد این متخصصین نیز خواهیم داشت.

درآمد شبکه شهر بزرگ

همانطور که در نمودار مشاهده می‌کنید، برای افراد جونیور حوزه شبکه و فناوری اطلاعات میانگین ۱۳.۵۵ میلیون و برای افراد سینیور این حوزه ۱۶.۰۵ میلیون تومان در شهرهای بزرگ اعلام شده است.

درآمد شبکه شهر کوچک

این درحالیست که در شهرهای کوچک، میانگین درآمد مهندسین جونیور شبکه ۱۱.۲۱ میلیون تومان و افراد سینیور ۱۴.۰۴ میلیون تومان اعلام شده است. همچنین در رده مدیریت نیز میانگین درآمد ۲۰.۷۵ میلیون تومان است.

درآمد طراحان چقدر است؟

طراحان گرافیک، تجربه کاربری و رابط کاربری نیز از مشاغلی هستند که در استارتاپ‌ها بسیار کلیدی محسوب می‌شوند، به خصوص در کسب‌وکارهایی که سایت و اپلیکیشن را توأما دارند و یا بنای مارکتینگ خود را در فضای مجازی بنا نهاده‌اند.

در این جایگاه شغلی نیز افراد جونیور در شهرهای بزرگ به طور میانگین ۹.۲۷ میلیون تومان و افراد سینیور ۹.۹۶ میلیون تومان درآمد دارند. به نظر می‌رسد تفاوت چندانی در رده‌بندی این شغل وجود ندارد.

در شهرهای کوچک نیز، میانگین درآمد طراحان ۸.۱ میلیون تومان برای افراد جونیور و ۱۴.۱۲ میلیون تومان برای افراد سینیور اعلام شده است. بر این اساس نتیجه می‌گیریم که در شهرهای کوچک اختلاف درآمد در رده‌بندی این جایگاه شغلی به طرز معناداری وجود دارد.

درآمد جایگاه شغلی مارکتینگ چقدر است؟

تبلیغات، مارکتینگ و تحقیقات بازار جایگاهی است که هم در مشاغل سنتی مهم است و هم در مشاغل نوآور، چرا که به نوعی به درآمد کسب‌وکارها می‌انجامد. اغلب استارتاپ‌ها، در ابتدای تاسیس خود، این جایگاه شغلی را پر خواهند کرد.

درآمد مارکتینگ شهر بزرگ

درآمد این جایگاه برای افراد جونیور در شهرهای بزرگ ۸.۸ میلیون تومان (چیزی نزدیک به حقوق وزارت کار!) و برای افراد سینیور ۱۱.۸۲ میلیون تومان اعلام شده است.

اگرچه درآمد افراد جونیور در شهرهای کوچک ۹.۵۵ میلیون تومان و برای افراد سینیور ۱۱.۴۵ میلیون تومان اعلام شده است. با این حساب، درآمد افراد متخصص مارکتینگ جونیور در شهرهای کوچک بیشتر از شهرهای بزرگ است، در حالی که برای افراد سینیور تفاوت چندانی ندارد.

کانال یوتیوب ایران دکونومی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array