به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، در آستانه سال نوی میلادی، برای اولین بار از زمان آخرین چرخه بیت کوین سیگنال‌های بازار در خاور دور در حال پدیدار شدن هستند. شاخص کیمچی پریمیوم (Kimchi premium) در صرافی‌های کره جنوبی معمولاً از وجود یک بازار بیش از حد داغ (overheated) خبر می‌دهد که می‌تواند سیگنالی از تشکیل یک اوج محلی برای قیمت بیت کوین و البته احتمال آغاز یک روند اصلاح دیگر در آینده نزدیک باشد.

کیمچی پریمیوم که اغلب با عنوان اختلاف قیمت کیمچی نیز شناخته می‌شود، زمانی رخ می‌‌دهد که بیت کوین در صرافی‌های کره جنوبی با قیمتی بالاتر از بازارهای ایالات متحده یا اروپا معامله شود. این امر به نوبه خود شانس ایجاد فرصت‌های آربیتراژ را بالا می‌برد.

شرکت تجزیه و تحلیل داده‌های درون زنجیره‌ای کریپتو کوانت (CryptoQuant) در گزارش امروز خود عنوان کرد که بالا رفتن شاخص کیمچی پرمیوم می‌تواند نشان‌دهنده فشار خرید بسیار زیاد از سوی سرمایه‌گذاران خرد کره‌ای باشد. البته، این شاخص اغلب برای شناسایی نقاط اوج قیمت نیز استفاده می‌شود، چرا که سرمایه‌گذاران کره‌ای می‌توانند برای خرید رمزارز در صرافی‌ها فوراً از پول نقد استفاده کنند و همزمان با این دوره، ترس از دست دادن یا به اصطلاح فومو (FOMO) در میان آنها تقویت می‌شود.

شاخص کیمچی پرمیوم کره
شاخص کیمچی پرمیوم کره؛ منبع: X/@cryptoquant_com

علاوه بر این، میانگین متحرک 14 روزه فعلی شاخص کیمچی مشابه آن چیزی است که در اوج چرخه بیت کوین در اواخر سال 2021 مشاهده شد. کریپتو کوانت در گزارش خود می‌نویسد:

«بسیار کنجکاو هستیم که ببینیم آیا شاخص کیمچی پرمیوم کره این بار نیز سرنخ‌های مهمی برای افزایش قیمت‌ها ارائه می‌دهد یا خیر.»

ناگفته نماند که این شاخص علاوه بر اوج چرخه قبلی، طی سقوط بازار بیت‌کوین در ماه می و نوامبر سال 2022 نیز افزایش یافته است.

تشکیل تقاطع طلایی در نمودار بیت کوین همزمان با ظهور شاخص کیمچی

بررسی نمودار هفتگی بیت کوین نشان می‌دهد که این دارایی دیجیتال در حال تشکیل یک تقاطع طلایی است که یک سیگنال نزولی نادر و به شدت صعودی تلقی می‌شود. این ستاپ زمانی اتفاق می‌افتد که یک میانگین متحرک میان مدت (مثلاً 50 روزه)، خط میانگین متحرک بلند مدتی (200 روزه) را به سمت بالا قطع کند.

از ابتدای سال جاری تاکنون، شاهد شکل‌گیری دو تقاطع طلایی در نمودارهای بیت کوین بوده‌ایم که هر دو در دراز مدت منجر به افزایش قیمت شده‌اند. تاثیرات این ستاپ صعودی همزمان با افزایش پرمیوم بیت کوین در صرافی‌های کره‌ای شرایط ضدونقیضی را به وجود آورده است. باید دید بیت کوین در ادامه مسیر خود چه واکنشی به این اتفاقات نشان خواهد داد.

گفتنی است که در حال حاضر، بیت کوین در صرافی کره‌ای بیت‌هامب (Bithumb) با حدود 3 درصد اختلاف، با قیمت 44680 دلار در حال معامله شدن است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: beincrypto

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array