به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، سولانا در حالی چهارمین سالگرد فعالیت شبکه اصلی خود را جشن می‌گیرد که با رسیدن به نقاط عطفی مهم، بیش از هر زمان دیگری در کانون توجه سرمایه‌گذاران کریپتو قرار دارد. این رویداد که توسط جامعه سولانا به عنوان روز پیدایش (Genesis Day) شناخته می‌شود، به آغاز معاملات شبکه اصلی سولانا در روز 16 مارس 2020 (26 اسفند 1398) اشاره دارد. بنیاد سولانا در این روز به سفر طولانی این بلاکچین و پردازش 254 میلیون بلوک و 276 میلیارد تراکنش اشاره کرده است.

دستاوردها و تلاش‌های مستمر سولانا در راستای تمرکززدایی

طی چهار سال گذشته، سولانا به یکی از چهره‌های فعال در بخش برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) تبدیل شده و اکنون حدود 248 دپ (dApps) را بر روی پلتفرم خود میزبانی می‌کند. از دیگر پلتفرم‌های غالب در این اکوسیستم، می‌توان به صرافی ژوپیتر و رایدیوم اشاره کرد که به لحاظ حجم معاملات در شبکه سولانا پیشرو هستند.

از طرفی، تعهد این بلاکچین به غیرمتمرکز سازی شبکه را می‌توان در بیش از 1600 شبکه اعتبارسنجی آن مشاهده کرد که زیرساخت توزیع شده پایداری را تضمین می‌کند.

سولانا SOL

به علاوه، رمزارز بومی سولانا یعنی SOL، همچنان جایگاه قابل توجهی در بازار کریپتو داشته و پنجمین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار است. این دارایی با ارزش بازار 85.5 میلیارد دلاری خود، همچنان برتری قابل توجهی نسبت به نزدیکترین رقیبش یعنی ریپل (XRP) دارد. نفوذ قابل توجه این شبکه در حوزه امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) نیز انکارناپذیر است، چراکه اکنون بیش از 4 میلیارد دلار از سرمایه سرمایه‌گذاران در پروتکل‌های دیفای این شبکه قفل شده است.

سولانا اکنون به لحاظ کل ارزش قفل شده (TVL)، بعد از اتریوم، ترون و بایننس اسمارت چین، عنوان چهارمین بلاکچین بزرگ بازار را به خود اختصاص داده است. شالوده محکم این پلتفرم به علاوه پردازش بسیار کارآمد تراکنش‌ها توانسته است با جذب هرچه بیشتر توسعه‌دهندگان و کاربران، یک جامعه پویا و نوآور در عرصه دیفای ایجاد کند.

این رالی را می‌توان در عملکرد توکن بومی شبکه یعنی SOL مشاهده کرد. این دارایی دیجیتال اکنون به سمت سطح 200 دلار پیش می‌رود که آخرین بار در دسامبر 2021 مشاهده شد. البته در پی اصلاح گسترده بازار، بر اساس اطلاعات coinmarketcap، قیمت SOL نیز در 24 ساعت گذشته حدود 4 درصد کمتر شده و اکنون در محدوده 183 دلار در نوسان است.

نمودار هفت روزه سولانا
نمودار هفت روزه قیمت سولانا (SOL)؛ منبع: coinmarketcap

جنون میم کوین‌های سولانا

شور و شوق مضاعف ناشی از عرضه میم کوین‌های مبتنی بر سولانا، عامل مهمی در دستاوردهای اخیر این بلاکچین محسوب می‌شود. حجم قابل توجه معاملات این توکن‌ها به فعالیت عمومی و میزان نقدینگی در این شبکه افزوده است. در حالی که محبوبیت این میم کوین‌ها همچنان در حال افزایش است، نه تنها منجر به جهش حجم معاملات می‌شوند، بلکه مخاطبان جدیدی را برای محصولات سولانا جذب می‌کند.

در نتیجه معرفی میم کوین‌هایی مثل بانک (Bonk) و سگ کلاهدار (WIF) کل حجم معاملات صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) در سولانا از سطح 3.5 میلیارد دلار فراتر رفته است. داده‌های دیفای لاما نیز نشان می‌دهد که حجم هفتگی DEX Solana روز شنبه به بیش از 13.3 میلیارد دلار رسیده است. این نقطه عطف نشانه‌ای از اهمیت فزاینده این شبکه بلاکچین در بخش امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) است.

با اضافه شدن میم کوین جدید Book of Meme (BOME) به لیست صرافی بایننس، این دارایی نیز با جهش خیره‌کننده 2134 درصدی به سرخط خبرها تبدیل شد و موج عظیمی از ورود سرمایه به شبکه بلاکچین سولانا را در پی داشت. این دستاورد نه تنها به ظرفیت این بلاکچین برای پردازش حجم زیادی از تراکنش‌ها اشاره دارد، بلکه جذابیت آن برای طیف متنوعی از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران را نیز نشان می‌دهد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: coingape

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array