به گزارش ایران دکونومی، سرمایه‌گذاران خطرپذیر یا همان وی‌سی ها در اکوسیستم استارتاپی، نقش اقتصادی پررنگی را برعهده دارند. در حالیکه هنوز ادبیات مشترک بین استارتاپ و سرمایه‌گذار با چالش همراه است، شرکت‌ها هم شروع به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های تخصصی خود کردند. این نوع سرمایه‌گذاری، مزیت‌هایی مثل توسعه بازار و تمرکز را دارد، اما از طرفی، کسب‌وکارهای استارتاپی، مبحثی تازه هستند و هنوز پذیرش روش‌های چابک آن‌ها، برای خیلی از سرمایه‌گذاران پذیرفته نشده‌است.

۲۰تیرماه ۱۴۰۲، نشستی با مشارکت انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر و سازمان ملی کارآفرینی در خصوص سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی (سی‌وی‌سی ها) و مدل‌های استاندارد آن در ایران با رویکرد اقتصاد دیجیتال و صنعت برگزار شد. اطلاعات دقیقی از این نشست منتشر نشده است، اما نظرات فراوانی پیرامون این موضوع از سمت کاربران توییتر منتشر شده است.

گفته می‌شود، در خیلی از رویدادها یا صحبت‌ها از این سرمایه‌گذاران شنیده می‌شود که به صرف علاقه و جذابیت استارتاپی، به این نوع سرمایه‌گذاری ورود کردند. توییتی بود که برای شنیدن نظرات فعالین اکوسیستم مطرح شد.

پرسونال برند سرمایه‌گذاران خطرپذیر

یکی از کاربران توییتر با گذاشتن این نظر، به تجربه و پرسونال برند مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر اشاره کرده است. بسیاری از این مدیران، از بطن اکوسیستم وارد سرمایه‌گذاری شدند و این معقولانه‌تر به نظر می‌رسد. اما در بین افرادی بودند که صرفاً بر پرسونال برند خود تمرکز کردند و خروجی قابل قبول یا سرمایه‌گذاری موفقی از آن‌ها دیده نشده است.

تجربه کسب‌وکار کمک کننده است

برخی از کاربران نیز به این مسئله اشاره کردند، که مدیریت کسب‌وکار توسط سرمایه‌گذاران، نکته مثبتی است و قطعاً آن ادبیات مشترکی که از آن صحبت شد، اینگونه پدید خواهد آمد.

هنوز درکی از استارتاپ‌ها نیست

چندی پیش یکی از رسانه‌ها از برگشت زدن چک کارآفرین توسط سرمایه‌گذارش خبر داد. دلیل این کار نرسیدن به KPI بود. این در حالی است که استارتاپ‌ها قرار است نقش مهمی در توسعه اقتصاد بازی کنند و همواره مورد حمایت قرار می‌گیرند.

اما، درست است که قرارداد سرمایه‌گذار و استارتاپ یک قرارداد برنده-برنده محسوب می‌شود، اما بحث حمایت از کارآفرینان نیز مطرح است و سرمایه‌گذاران نیاز دارند با چالش‌های این حوزه بیشتر آشنا شوند.

همانطور که کاربران دیگری هم به این قضیه اشاره کردند:

استارتاپ‌ها هم مشکل دارند

برخی از کاربران نیز، مشکل را به سمت خود استارتاپ‌ها نشانه گرفتند. البته متغیرهای دیگری نیز در شکست استارتاپ‌ها نقش دارند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array