به گزارش ایران دکونومی، «علیرضا محمدی» رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره ثبت اطلاعات جدید خانوارهای ایرانی در پایگاه رفاه ایرانیان، اظهار کرد: داده‌هایی که به‌تازگی در سامانه حمایت به‌روز شده، مربوط به آخرین داده‌های دریافتی در حوزه «وسع‌سنجی» از دستگاه‌های مختلف مانند ثبت احوال، خزانه، نیروی انتظامی و بانک مرکزی می‌باشد که آن را در پایگاه رفاه ایرانیان اعمال کردیم.

محمدی دلیل استفاده از داده‌های مربوط به سه سال متوالی در آزمون وسع را بیان کرد و گفت: برخی تحقیقات و بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخشی از هزینه‌های خانوار (به جز دارایی) هزینه‌های مستمر در طول سال هستند. اگر هزینه‌های مستمر خانوار که گاهی به دلیل بیماری، دریافت وام، تعویض خانه و ازدواج در یک بازه زمانی از نظر مالی دچار نوسان می‌کند، را حساب کنیم، ممکن است دهک به شکل غیرنرمال بالا برود.

او در ادامه افزود: این اطلاعات را در سامانه حمایت لحاظ کردیم تا دقت لازم صورت بگیرد و هزینه‌های مستمر مشخص شود. این داده‌های هزینه مستمر خانوارها از بانک مرکزی دریافت شده است.

نکته مهم اینکه بر اساس ماده ۲۹ برنامه ششم تمام دستگاه‌هایی اجرایی کشور مانند ثبت احوال، بانک مرکزی، نیروی انتظامی، دارایی، صندوق‌ها، خزانه و سازمان استخدامی باید داده‌های خانوار را در حوزه اقتصادی و رفاهی ارسال کنند.

به‌روزرسانی دهک‌بندی خانوارها در دی ماه انجام شد

بر اساس داده‌های دریافتی از دستگاه‌ها، دهک‌بندی خانوارها از اواخر دی‌ماه ۱۴۰۲، پس از ۲ سال به‌روز شده است. این به‌روزرسانی در حالی صورت می‌گیرد که داده‌ها از دستگاه‌ها دریافت می‌شد، اما اعمال نشده بود. قابل ذکر است که هرگونه تغییر رفتار مالی خانوار می‌تواند باعث جابه‌جایی آن‌ها در دهک‌ها شود.

به‌روزرسانی داده‌ها موجب رفع اغلب اعتراض‌ها شد

محمدی با اشاره به رفع بیشتر اعتراض‌ها، تصریح کرد: پس از اینکه داده‌های جدید اعمال شد، در دهک‌بندی‌ها تغییراتی به وجود آمد، به این شکل که بعضی از خانوارها به دهک‌های بالا و برخی به دهک‌های پایین منتقل شدند. نکته قابل توجه این است که در دهک‌بندی حدود ۱۳ میلیون خانوار نیز تغییری ایجاد نشده است. افرادی مشمول یارانه نشدند که از دهک پایین به صدک بالا رفتند.

رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مدتی از اعمال داده‌های جدید در دهک و صدک‌بندی‌ها می‌گذرد و اعتراض‌هایی که خانوارها در گذشته ثبت کرده‌ بودند، افزود: اغلب داده‌های جدید اعمال شده و می‌توانند آن را در سامانه حمایت مشاهده کنند. پس از به‌روزرسانی داده‌ها، کمتر از ۱۰ درصد از افراد برای اعتراض به دهک‌های خود اقدام کردند که همکاران ما چرایی جابه‌جایی دهک‌ها را به صورت شفاف به آنها توضیح دادند.

چند نفر در کشور یارانه دریافت می‌کنند؟

او با اعلام اینکه در حال حاضر برای حدود ۸۰ میلیون نفر در کشور یارانه نقدی واریز می‌شود، ادامه داد: به‌روزرسانی داده‌ها در تاریخ ۲۰ دی ماه ۱۴۰۲ انجام شده و هنوز اعتراضی ثبت نشده، که نشان دهنده آن است که وسع سنجی جدید دقت لازم را داشت، اعتراض مردم به دهک‌بندی نیز پاسخ داده شده و مشکل ۷۰۰-۸۰۰ هزار نفری که برای پیگیری یارانه و نوع دهک مراجعه می‌کردند، برطرف شده است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array