به گزارش ایران دکونومی، با فرا ررسیدن روزهای پایانی سال بانک مرکزی ساعات کاری سامانه های ساتنا و پایا را افزایش داد.

سامانه ساتنا چیست؟

سامانه ساتنا امکان واریز کردن و انتقال وجه را به شکل آنلاین و عدم نیاز به مراجعه حضوری به بانک برای مشتری ها فراهم می کند.

ساتنا یا سامانه تسویه ناخالص آنی به مشتریان یک بانک این اجازه را می دهد که با مراجعه به یکی از شعب همان بانک بتوانند هرگونه حواله را به هر حسابی که در بانک های مختلف قرار دارد در همان روز واریز کنند. در واقع ساتنا یک جایگزین مناسب برای چک رمزدار بین بانکی است که نیازی به استفاده از ابزار های کاغذی ندارد و ارتباطات الکترونیک صورت می پذیرد.

سامانه پایا چیست؟

سیستم پایا به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند دستور پرداخت‌های متعدد را از جانب بانک مبدأ دریافت، پردازش و برای انجام به بانک‌های مقصد ارسال کند. بانک‌ها نیز می‌توانند دستور پرداخت‌های مشتریان خویش را به صورت انفرادی یا انبوه، دریافت و برای پایاپای و انجام در بانک‌های مقصد به «پایا» ارسال کنند. 

ساعات انتقال وجه در سامانه پایا، مانند انتقال وجه کارت به کارت، آنی و لحظه‌ای نیست و ساعات خاصی برای پرداخت و دریافت وجه برای آن در نظر گرفته شده است. سامانه پایا دو زیرسامانه دارد: وم (واریز مستقیم) و بم (برداشت مستقیم).

سامانه ساتنا و پایا

همانند روال روزهای عادی (غیرتعطیل رسمی)، اسناد تسویه بین­بانکی (Net) تمامی سامانه­ ها (شتاب، پایا، پل، تجمیع قبوض و …) در مورخ 29‏‏/12‏‏/1402 در سامانه ساتنا تسویه شده و اعضا با توجه به وضعیت نقدینگی حساب خود نزد این بانک در این روز، در صورت تمایل مجازند نسبت به ارسال دستور پرداخت ­های ساتنا در ساعت­ های فوق ­الاشاره اقدام کنند.

بانک ها موظفند ضمن اطلاع­ رسانی مناسب به مشتریان شبکه بانکی، مراتب را به تمامی واحدهای ذی‌ربط در بانک‏‏ یا موسسه اعتباری ابلاغ کنند. 

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array